19 دی: مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم گفت: تخصیص مبلغ حدود یک هزار میلیارد ریال هزینه ساخت موزه انقلاب و دفاع مقدس قم در انتظار سفر دور دوم رئیس جمهور به قم است.
حجت الاسلام والمسلمین علی لقمان پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجوز احداث موزه انقلاب و دفاع مقدس قم از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گرفته شده است و اخیرا در جلسه ای که با معاون اجرایی رئیس جمهور داشتیم وی قول مساعد داد که در سفر دوم رئیس جمهور به استان قم بودجه مورد نیاز برای احداث موزه در بین مصوبه ها قرار گیرد.
وی بیان کرد: هزینه موزه آرایی موزه دفاع مقدس قم بالا است و طبق برآوردهای اولیه افزون بر یک هزار میلیارد ریال خواهد بود.
وی تاکید کرد: این وعده را به مسئولان کشوری داده ایم که در صورت تخصیص بودجه بتوانیم بین ۱۲ تا ۱۸ ماه کار راه اندازی موزه انقلاب و دفاع مقدس را انجام دهیم.
هنر بهترین ابزار برای انتقال ارزش های دفاع مقدس است
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم در ادامه گفت: هنر بهترین ابزار برای انتقال دادن ارزش های دفاع مقدس به مردم است و این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها نسبت به آن تاکید کرده اند.
گفتمان هنر در دفاع مقدس ویژه است و این گفتمان با شعار و حرف تجلی پیدا نمی کند و باید در قالب ابزارهایی چون هنر قرار گیرد که بروز کند و خود را نشان دهد.
وی بیان کرد: در دفاع مقدس رشادت های فراوانی را از سوی رزمندگان اسلام شاهد بودیم و باید با ابزار هنر بتوانیم آن را به نسل جوان و جهانیان معرفی کنیم.
وی ابراز داشت: آثاری چون فیلم های سینمایی می تواند نقش زیادی در معرفی ارزش های دفاع مقدس داشته باشد و از این رو بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، دبیرخانه دائمی جشنواره فیلمنامه نویسی دفاع مقدس را به قم واگذار کرده است.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم با اشاره به این که در سال جهاد تبیین باید رسانه ها کمک کار باشند تا آموزه های دفاع مقدس به مردم منتقل شود گفت: وظیفه بنیاد سیاست گذاری، هدایت ، حمایت و پشتیبانی از آثار هنری مرتبط با دفاع مقدس است و باید جوانان هنرمند را به سمت این موضوع بکشانیم.
دفاع مقدس ما مبانی برگرفته از نگاه یک مرجع و فقیه دارد
وی تاکید کرد: جنگ ما با عراق با جنگ های کشورهای دیگر حتی با جنگ های دیگری که یک کشور اسلامی طرف آن بوده است تفاوت دارد و دفاع مقدس ما مبانی برگرفته از نگاه یک مرجع و فقیه دارد.
وی ادامه داد: گفتمان دفاع مقدس ما گفتمانی دینی است و جوانی که حضرت امام(ره) و مراجع را ندیده است صرفا با شنیده های در مورد این جهاد اسلامی نمی تواند ارزش های دفاع مقدس را درک کند لذا وظیفه داریم این گفتمان را به هنرمندان منتقل کنیم و توسط ابزار هنر به جوانان تزریق شود.
لقمان پور افزود: اگر می خواهیم گفتمان دفاع مقدس را به جوانان منتقل کنیم نیازمند کار تخصصی هستیم و از این رو هشت رشته کارشناسی ارشد طبق مصوبه وزارت علوم برای دفاع مقدس شکل گرفت که یکی از آن ها رشته هنر برای دفاع مقدس است و کاری ملی شکل گرفته که از ظرفیت هنر برای معرفی ارزش های دفاع مقدس استفاده شود.
وی تصریح کرد: در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در پی ایجاد انگیزه و حمایت مالی و معنوی از نویسندگان فیلمنامه ها و فیلمسازان هستیم و باید ارتباط بین نویسندگان و بنیاد ایجاد شود و یکی از این کارها برگزاری جشنواره ها باید باشد و از این رو اخیرا جشنواره دوم شهادت قلم را به میزبانی قم برگزار کردیم.
وی گفت: در آثار هنری باید اقدام به پیوند زدن به جهاد مقاومت به آثار هنری کنیم و کار جهان شمول انجام دهیم و باید به وقایعی چون غزه و مظلومان جهان که در جبهه مقاومت هستند در آثار هنری پرداخته شود.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم گفت: باید نقش ایثار، شجاعت و شهادت را به جوانان منتقل کنیم و بگوییم شهید فهمیده، شهید بهنام محمدی و شهید محسن فخری زاده که بودند و یکی از بهترین راه ها برای انتقال این نقش ابزار هنر است.
وی با تاکید بر این که در آثار هنری موضوع مقاومت باید نقش مدافعان حرم، مدافعان وطن و سلامت هم مدنظر باشد گفت: وظیفه مردم نسبت به این افراد این است که بدانند نقش این گونه شهدا مغفول نمانده است و در بنیاد باید بتوانیم در این زمینه هم کار انجام دهیم.
  • نویسنده :
  • منبع :