19 دی: جمهوری اسلامی در یادداشتی به انتقاد از هم نشینی مقامات با چهره های چاپلوس پرداخت.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اگر یک فرد عادی که مدیریت جامعه را در اختیار ندارد با افراد چاپلوس و بله‌قربان‌گو معاشرت کند و تحت تأثیر آنها قرار گیرد، زیانش فقط به خود او می‌رسد. پولش را می‌خورند، وقتش را تلف می‌کنند و نزد مردم اعتبارش را از بین می‌برند. اما اگر مدیران جامعه که در حکمرانی نقش دارند تحت تأثیر چنین معاشران سوئی قرار داشته باشند، زیانی که به آنها وارد می‌شود به عموم مردم سرایت و بنیان جامعه را متزلزل می‌کند. اموال عمومی تلف می‌شود، وقت و امکانات یک ملت به هدر می‌رود و اعتبار و اقتدار حکمرانی دچار زوال می‌شود. این زیان‌ها وقتی متوجه افرادی که مسئولیت‌های بالاتر دارند شوند، آثار سوء و عوارض منفی آنها برای جامعه نیز بیشتر خواهد بود و هرچه به رده‌های بالاتر برسد زیانبارتر می‌شود.
 آن دسته از مدیران حکومتی که از تربیت اخلاقی و تزکیه نفس بیشتری برخوردارند طبعاً کمتر تحت تأثیر اطرافیان ناباب قرار خواهند گرفت. در عین حال، هیچ مسئول و مدیری در هر رده‌ای که باشد و هر قدر هم که تربیت اخلاقی و تزکیه نفس داشته باشد، نباید تصور کند در معرض خطر نیست. او نیز به هشداردهنده‌های بیرون از وجود خود نیاز دارد.
این واقعیت تلخ را بپذیریم که یکی از علل اصلی ناکامی‌هائی که در حکمرانی داریم، القائات اطرافیان ناباب و فقدان تربیت اخلاقی و تزکیه نفس در حکمرانان است. فقط با ارتقاء تربیت اخلاقی و تزکیه نفس از یکطرف و طرد کردن اطرافیان ناباب است که می‌توان به حکمرانی صالح و سالم رسید.

  • نویسنده :
  • منبع :