19 دی: شهردار قم آشفتگی تصمیم‌گیری در حوزه مدیریت شهر توسط دستگاه‌های مختلف را مورد توجه قرار داد و گفت: ۲۵ دستگاه و ارگان برای شهر تصمیم می‌گیرند و به علت نبود مدیریت یکپارچه شهری، شاهد تصمیمات مختلفی برای شهر هستیم.
دکتر سید مرتضی سقائیان‌ نژاد در دومین جلسه هم‌اندیشی و نشست با ائمه جماعات مساجد منتخب با اشاره به آخرین وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اظهار داشت: عمر ناوگان حمل و نقل عمومی در این شهر از ۱۲ سال به ۲ سال رسیده و از هفت هزار تاکسی نیز ۵۰ درصد نوسازی شده‌است و امیدواریم تا پایان امسال نیز یک‌هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شود.
وی آشفتگی تصمیم‌گیری در حوزه مدیریت شهر توسط دستگاه‌های مختلف را مورد توجه قرار داد و گفت: ۲۵ دستگاه و ارگان برای شهر تصمیم می‌گیرند و به علت نبود مدیریت یکپارچه شهری، شاهد تصمیمات مختلفی برای شهر هستیم.
شهردار قم با بیان اینکه یکی از اقدامات بارز شهرداری قم طی چند سال گذشته ساماندهی سه‌هزار وانت‌بار و ساماندهی آن‌ها در روزبازارهاست، ابراز کرد: همچنین وضعیت دست‌فروشان نیز در هسته مرکزی شهر قم مدیریت شده‌است.
وی در ادامه از ساخت بزرگترین کتابخانه جهان اسلام در قم خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این کتابخانه در ۱۴ طبقه و به همت آیت‌الله سید علی سیستانی از مراجع تقلید در بلوار پیامبر اعظم(ص) آغاز شده و به‌عنوان یکی از طرح‌های شاخص فرهنگی شهر قم به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: موزه دین و دنیا نیز در ۲۰ هزار مترمربع به همراه کاربری‌های مختلف تجاری، رفاهی و تفریحی در محدوده بلوار پیامبر اعظم(ص) در دست احداث است.
وی با اشاره به اجرای برنامه پنج‌ساله شهرداری قم، گفت: در قالب این طرح ساخت ۳۵ تقاطع غیرهمسطح پیش‌بینی شد که تاکنون ۲۲ تقاطع به بهره‌برداری رسیده و بقیه نیز باید تا ۱۴۰۳ اجرایی و یا به بهره‌برداری می‌رسد که روند اجرایی چهار تقاطع آغاز شده‌است.
سقائیان نژاد اضافه کرد: در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بزرگداشت شهدا، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و غیره، شهرداری قم یکی از دستگاه‌های محوری در شهر قم در کنار سایر دستگاه‌های مسئول است.
وی با اشاره به راه‌اندازی خانه موزه شهیدان زین‌الدین، شفیعی و فخری زاده، گفت: هر کدام از این مراکز امروز به کانون فرهنگی در مناطق مختلف شهر قم تبدیل شده‌است.
شهردار قم برخی از طرح‌های کلان عمرانی را مورد توجه قرار داد و گفت: خیابان شهیدان برقعی، عمار یاسر و روحانی پس از ۵۰ سال وقفه و تصویب طرح اجرایی، با همت شهرداری قم از بن‌بست خارج شده‌است و پروژه تونل غدیر نیز دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به اجرای تدوین برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری قم از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۸، یادآور شد: در قالب این برنامه، آمدورفت مدیران تأثیری در توسعه شهر قم ندارد و برنامه‌ها طبق اصول و مبانی پیش خواهد رفت.
سقائیان نژاد با تأکید بر اجرای پروژه ساماندهی قبرستان نو، مطرح کرد: در قالب این طرح باید ۱۳۲ باب مغازه پیرامونی تملک شود که تاکنون تملک و موافقت‌نامه ۸۰ مغازه نهایی شده‌است، با تملک کامل این مغازه‌ها پنج‌هکتار به فضای باز شهری قم افزوده می‌شود.
وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای ساماندهی محله دروازه ری، تصریح کرد: آزادسازی پلاک‌های این محور نیز در دست اقدام است.
شهردار قم خاطرنشان کرد: همچنین تملک پلاک‌های مجاور بقعه امامزاده مبرقع(ع) برای احداث پارکینگ چهل اختران نیز نهایی شده‌است و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: استفاده ۶۸ درصدی از آب شرب شهری در فضای سبز شهری در سال ۹۴ هم‌اینک به ۱۵ درصد رسیده‌است.
سقائیان نژاد ادامه داد: هم‌اینک احداث ۶ هزار پارکینگ جدید در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دست اجراست که با بهره‌برداری از آن‌ها بخش مهمی از معضل پارکینگ هسته مرکزی شهر حل می‌شود.
وی اظهار داشت: در راستای کمک به مساجد شهر قم با موافقت شورای اسلامی شهر، مجوز ۷۰ مترمربع تجاری به مساجد اختصاص یافته‌است.
سقائیان نژاد ادامه داد: اگر مساجد سرویس‌های بهداشتی خود را در اختیار شهروندان قرار دهد، مجموعه مدیریت شهری خود را متعهد به احداث سرویس مسجد می‌داند.
  • نویسنده :
  • منبع :