19 دی: سازمان حج و زیارت زمان‌بندی و برخی شرایط پیش ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

سازمان حج و زیارت با صدور اطلاعیه‌ای، زمان ثبت‌نام مقدماتی در کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۳ را از روز جمعه، ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد.
براساس اطلاعیه‌ای که این سازمان صادر کرده، زمان‌بندی پیش ثبت‌نام بر اساس تاریخ ودیعه‌گذاری به این ترتیب اعلام شده است:
نحوه مراجعه و ثبت‌نام متقاضیان
پیش ثبت‌نام از افراد دارای اولویت تشرف به حج تمتع سال ۱۴۰۳ با مراجعه واجدین شرایط به سامانه https://reserve.haj.ir و به‌صورت غیرحضوری قابل انجام است. سازمان حج و زیارت تاکید کرده است متقاضیان با مراجعه به این سامانه باید نسبت به تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات خود و دریافت کد رهگیری اقدام کنند.
مبلغ واریزی
در این مرحله تمام متقاضیان اعزام به حج تمتع سال ۱۴۰۳ باید مبلغ  ۱.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل یکصد و چهل میلیون تومان (با احتساب مبلغ قبض ثبت‌نام اولیه و سود متعلق به آن) و از طریق درگاه اینترنتی سازمان حج و زیارت پرداخت کنند.
بدیهی است باقی‌مانده هزینه سفر (که بر مبنای هزینه‌های ارزی و ریالی محاسبه می‌شود) هنگام ثبت‌نام قطعی افراد در کاروان‌های اعزامی، که متعاقباً اعلام خواهد شد، دریافت می‌شود.
چند نکته مهم
افرادی که در کاروان‌های حج سال ۱۳۹۹ نام‌نویسی و وجوه مربوطه را واریز کرده، ولی به دلیل لغو سفر حج در آن سال و سال‌های پس از آن موفق به تشرف نشده و تاکنون نیز انصراف نداده‌اند، به انجام پیش ثبت‌نام نیازی نداشته و همزمان با اعلام ثبت‌نام قطعی، به‌صورت مستقیم امکان نام‌نویسی در کاروان‌ها را خواهند داشت.
پس از اعلام کاروان‌ها، افرادی امکان ثبت‌نام قطعی در گروه‌های اعزامی به حج سال ۱۴۰۳ را خواهند داشت که اقدام به پیش ثبت‌نام کرده باشند. (به استثناء ثبت‌نامی‌های ۱۳۹۹)
انتخاب و ثبت‌نام در کاروان‌هایی امکان‌پذیر خواهد بود که با اطلاعات کامل و به‌روزشده فرد متقاضی در سامانه http://reserve.haj.ir از حیث استان، شهرستان محل اعزام و سایر اطلاعات درج‌شده در سامانه تکمیل اطلاعات، مطابقت داشته باشد.
چنانچه متقاضی پس از اعلام سازمان مبنی بر مراجعه به کاروان‌های اعلامی برای ثبت‌نام قطعی مراجعه نداشته باشد، منصرف شناخته شده و وجوه واریزی به حساب او مسترد می‌شود.
سازمان حج و زیارت در این اطلاعیه اعلام کرده است که عملیات اعزام کاروان‌های حج تمتع، از اوایل ماه ذی‌القعده (دهه سوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) آغاز می‌شود و با پایان ماه ذی‌الحجه و اوایل ماه محرم ۱۴۴۶ (نیمه دوم تیرماه ۱۴۰۳) خاتمه خواهد یافت.
متقاضیان اعزام برای سفر حج تمتع سال ۱۴۰۳ باید دارای گذرنامه حداقل با تاریخ اعتبار ۱۴۰۳/۰۹/۲۰ باشند.
درحال حاضر بیش از یک میلیون نفر در نوبت انتظار حج تمتع هستند. رییس سازمان حج و زیارت گفته است سهمیه حج ایران در سال ۱۴۰۳ حدود ۸۲ هزار و ۵۰۰ نفر است که رایزنی برای افزایش این سهمیه تا ۸۹ هزار نفر ادامه دارد.
  • نویسنده :
  • منبع :