یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «قرار بود سفره مردم را به تحریم گره نزنیم» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

اقتصاد ایران این روزها با فشار تورم معیشتی و ماد غذایی روبروست و همین امر سبب شده سهم مواد مغذی مانند لبنیات و پروتئین در سبد مصرفی خانوارها دستخوش کاهش شود به طوری که برخی فعالان صنفی معتقدند میزان فروش گوشت و لبنیات و مرغ و ... با کاهشی در محدوده سی درصدی روبرو شده است.
در عین حال مصرف تخم مرغ، به عنوان ارزان‌ترین ماده پروتئینی در کشور افزایش یافته است. قیمت هر تخم مرغ در بازار حالا به محدوده پنج هزار تومان رسیده است
دولتی که قرار بود سفره مردم را به تحریم گره نزند و اقتصاد کشور را بر پایه توان داخلی اداره کند، این روزها بیش از هر زمان دیگر در مهار تورم خصوصاً در سبد مصرفی خانوار ایرانی ناکام مانده است.
مانور بر ثابت ماندن قیمت دلار در هشت ماه در حالی اتفاق می‌افتد که در همین دوره زمانی تورم ریالی همچنان بالاتر از چهل درصد باقی مانده و بیم آن می‌رود که با هر تغییری، نرخ تورم روند افزایشی دوباره را نیز تجربه کند.
وقتی تورم مواد غذایی ایران را در کنار لبنان، آرژانتین و زیمبابوه که به یکی از بالاترین نرخ‌های تورم‌های مواد غذایی در جهان تبدیل شده است قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که بر اساس گزارش مؤسسه مطالعات پژوهش‌های بازرگانی تحت عنوان «تورم مواد غذایی و تجربه سیاست‌گذاری کشورها» ایران جزو ۱۰ کشوری است که در فاصله زمانی مارس ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ بالاترین تورم اسمی و واقعی مواد غذایی را داشته است
گرانی روز افزون مواد غذایی در حالی وجود دارد که آمارها نشان می‌دهد. به جایی رسیده‌ایم که در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰درصد جمعیت ما زیرخط فقر هستند. این عدد نزدیک به ۲۶ میلیون نفر را شامل می‌شود؛ از هر سه ایرانی یک نفر زیر خط فقر قرار دارد. همزمان که نرخ فقر در کشور ما افزایش پیدا می‌کرده، در دنیا این روند به‌صورت کاهشی طی می‌شده است. تصویری که از فقر و نابرابری در کشور می‌بینیم با اهداف و آرمان‌های اولیه انقلاب خیلی فاصله دارد.
  • نویسنده :
  • منبع :