19 دی: سفیر ایران در سازمان ملل در نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل به مناسبت "چهارمین سالگرد ترور ناجوانمردانه سردار سرلشکر قاسم سلیمانی" اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران حق مشروع خود را بر اساس حقوق بین الملل برای پیگیری مراحل قانونی با هدف پاسخگویی و محاکمه عاملان، سازمان دهندگان و حامیان این اقدام مذموم تروریستی حفظ می کند.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و سفیر فرانسه در سازمان ملل بعنوان رئیس دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (ژانویه ۲۰۲۴)، به مناسبت چهارمین سالگرد ترور ناجوانمردانه سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه رسمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، و همراهانش در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۲۰ توسط ایالات متحده در فرودگاه بین المللی بغداد، عراق، موضع جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر تکرار کرد. 

متن کامل نامه سفیر ایران در سازمان ملل به شرح زیر است: 

به مناسبت چهارمین سالگرد ترور ناجوانمردانه سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه رسمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، و همراهانش در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۲۰ توسط ایالات متحده در فرودگاه بین المللی بغداد، عراق، موضع جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تکرار کنم: 

۱همانطور که در مکاتبات قبلی ما به وضوح بیان شد، سرلشکر قاسم سلیمانی در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۲۰ هنگام بازدید از عراق به درخواست رسمی دولت عراق، توسط ایالات متحده ترور شد. این اقدام تروریستی به دستور مستقیم رئیس جمهور وقت ایالات متحده انجام شد. 

۲این اقدام تروریستی نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و یک اقدام ناصواب بین‌المللی و ناقض تعهدات بین‌المللی ایالات متحده است. بر اساس قوانین بین المللی، ایالات متحده مسئول ارتکاب این جنایت مذموم است. جمهوری اسلامی ایران حق مشروع خود را بر اساس حقوق بین الملل برای پیگیری مراحل قانونی با هدف پاسخگویی و محاکمه عاملان، سازمان دهندگان و حامیان این اقدام مذموم تروریستی حفظ می کند. 

۳به غیر از ایالات متحده، همه کسانی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به هر وسیله ای به آنها کمک، حمایت و یا به هر نحوی دیگر کمک و حمایت کرده اند، مسئولیت مشارکت خود در ارتکاب این جنایت تروریستی را بر عهده دارند. در نتیجه، آنها باید به خاطر نقش مستقیم یا غیرمستقیم خود در این اقدام مذموم تروریستی پاسخگو و محاکمه شوند. 

۴رژیم اسرائیل نیز در این جنایت بزرگ دست داشت. نقش رژیم صهیونیستی به طور رسمی توسط رئیس اطلاعات نظامی رژیم سابق اسرائیل تایید شد و وی به صراحت اعلام کرد که "اطلاعات اسرائیل نقشی" در این ترور داشته است و آن را "دستاورد" قابل توجه و یکی از دو ترور مهم در دوران تصدی خود توصیف کرد. جمهوری اسلامی ایران قبلاً در نامه مورخ ۳ ژانویه ۲۰۲۲ (S/۲۰۲۲/۵به مسئولیت رژیم صهیونیستی در این ترور اشاره کرده است. علاوه بر این، ایالات متحده از پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان به همراه برخی از پایگاه های نظامی خود در منطقه برای اجرای این عملیات تروریستی استفاده کرد. 

۵شایان ذکر است که سرلشکر قاسم سلیمانی در حمایت از مردم و دولت های کشورهای منطقه از جمله جمهوری عربی سوریه و جمهوری عراق در تلاش های هماهنگ آنها علیه گروه های تروریستی نقش محوری ایفا کرد. تلاش‌های متعهدانه او که بنا به درخواست صریح این کشورها انجام شد، قدردانی گسترده مردم و مقامات مربوطه را به همراه داشت و عناوین معتبری مانند قهرمان مبارزه با تروریسم و ژنرال صلح را برای او به ارمغان آورد. ترور وی در خدمت منافع مشترک ایالات متحده، رژیم اسرائیل و سازمان های تروریستی مختلف در منطقه از جمله داعش بود. این گروه های تروریستی نه تنها این جنایت را تایید کردند، بلکه از آن به عنوان "یک اقدام الهی" به نفع برنامه های خود یاد کردند.

۶مایلم تاکید کنم که نیروهای مسلح ایران قاطعانه متعهد به پیگیری مسیری هستند که شهید سلیمانی در حمایت فعالانه از ملت‌ها و دولت‌های منطقه، بنا به درخواست آن‌ها، در تلاش برای نابودی گروه‌های تروریستی تحت حمایت خارجی در منطقه ما ترسیم کرده است. 

موجب امتنان خواهد بود چنانچه مکاتبه حاضر به‌عنوان سند شورای امنیت ثبت و گردش کار گردد.

  • نویسنده :
  • منبع :