19 دی: حملات تروریستی۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ با ۸۴ شهید و ۲۸۴ مجروح و واکنش سریع آمریکا مبنی بر عدم دخالت در این حمله تروریستی و "مضحک" دانستن ادعاها در این زمینه، موجب به چالش کشیدن سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و بگو مگو با او درباره نقش این کشور در حوادث مختلف در ایران از کودتای ۲۸ مرداد تا سقوط هوایپمای مسافربری شد اما او از پاسخگویی در این زمینه طفره رفت.
متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج شنبه به وقت محلی در نخستین نشست خبری خود در سال جدید میلادی ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران درباره حملات تروریستی در کرمان ایران گفت: در مورد انفجارها در ایران باید بگویم ما گزارش ها را از نزدیک دنبال کرده ایم. ما هیچ اطلاعات مستقلی برای ارائه نداریم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه "ما با خانواده های قربانیان که در این انفجارهای وحشتناک جان خود را از دست دادند، ابراز همدردی می کنیم." در عین حال افزود: هنوز برای نتیجه گیری در مورد دلیل این انفجارها زود است اما باید بگویم آمریکا هیچ نقشی در این حملات نداشته و هرگونه اظهارنظر بر خلاف این امر «مضحک» است.
بکار بردن عبارت «مضحک» از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره برخی گمانه زنی ها مبنی بر احتمال نقش داشتن واشنگتن در حملات تروریستی کرمان ایران موجب شد، خبرنگاری سوابق و نقش آمریکا در حوادث مختلف در ایران از جمله کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را یادآوری کند و او را به چالش بکشد.
یک خبرنگار آمریکایی خطاب به متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که درباره انفجارهای ایران گفتید که «مضحک» است بگوییم یا حدس و گمانه زنی کنیم که آمریکا نقش و دخالتی داشته است. کنجکاو هستم که بدانم چرا؟ آمریکا سابقه طولانی در چنین اموری در ایران دارد، مانند کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲. پیش از آنکه هر دو ما به دنیا بیاییم و دهه ها طول کشید تا آمریکا و انگلیس به نقش خود در این کودتا اذعان کردند. این انفجارها در ایران در مراسم سالگرد سردار قاسم سلیمانی روی داده است. آمریکا با صدای بلند و با افتخار ترور سلیمانی را پذیرفت. چرا «مضحک» و مسخره است که افراد درباره نقش آمریکا در خصوص آنچه در ایران رخ داده است، گمانه زنی کنند؟
در این هنگام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: افراد همیشه گمانه زنی می کنند. موضوع دخالت آمریکا مضحک است چون چنین چیزی رخ نداده است. برای همین از این فرصت استفاده و اعلام کردم ما دخالتی نداشتیم.
خبرنگار دوباره از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسید: اگر در حمله نقش داشتید، می پذیرفتید؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خنده پاسخ داد: وارد سطوح و لایه های مختلف مطالب خلاف واقع می شویم . ما اصلا دخیل نبودیم.
خبرنگار دوباره پرسید: چرا با توجه به سابقه آمریکا در ایران، مسخره و مضحک است؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا باز هم تکرار کرد: آمریکا نقشی (در انفجارهای کرمان) نداشته است. می توانید مخالف باشید ولی می گویم مضحک است که بگوییم آمریکا نقش داشته است.
خبرنگار باز هم سوال کرد: سال دقیق را به یاد ندارم اما آمریکا هواپیمای مسافربری ایران را نیز ساقط کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا باز هم با خنده خطاب به خبرنگار آمریکایی گفت: شما سراغ ماجراهای خیلی قدیمی رفته اید، خیلی پیش از روی کار آمدن این دولت (جو بایدن).
دو انفجار تروریستی بعدازظهر چهارشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ برابر با سوم ژانویه ۲۰۲۴ در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان رخ داد که تاکنون ۸۴ شهید و ۲۸۴ مجروح برجای گذاشته است. این حادثه تروریستی محکومیت منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده‌ای به همراه داشته است.
به گزارش رویترز، گروه تروریستی تکفیری داعش شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو انفجار دیروز در شهر کرمان که به شهادت و مجروح شدن ده‌ها نفر منجر شده است، کار این گروه تروریستی تکفیری بود.
در بیانیه داعش آمده است: «در طول جنگ، هر کجا یافتید، به قتل برسانید».این گروه تروریستی در بیانیه خود همچنین نوشت که در این دو انفجار انتحاری، بیش از ۳۰۰ نفر کشته و یا زخمی شدند. داعش تاکید کرد که «عمر الموحد» و «سیف الله المجاهد» دو عامل انتحاری بودند که در این دو عملیات تروریستی از کمربندهای انفجاری استفاده کردند.
  • نویسنده :
  • منبع :