19 دی: جاوید رحمان، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران در اقدامی تعجب‌انگیز و برخلاف رویکرد غیرحرفه‌ای و جانبدارانه معمول سال‌های اخیر خود، در بیانیه‌ای حملات تروریستی در کرمان را محکوم کرد.
گزارشگر ویژه ایران که از حمایت گروه معدودی از کشورهای غربی برخوردار است و رویکردهای ضدایرانی‌اش و حضورش در جلسات و نشست‌های گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریستی ضدایرانی در کانادا، آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی موجب انتقادات وسیعی از سوی بسیاری شده است و متهم به نقض بی‌طرفی و عدم صلاحیت یک مقام سازمان مللی در انجام بی‌طرفانه ماموریت‌های خود می باشد، پس از انتشار بیانیه‌های محکومیت و ابراز همدردی مقامات سازمان مللی در خصوص حادثه کرمان، اقدام به صدور بیانیه‌ای در محکومیت این اقدامات تروریستی و ابراز همدردی با قربانیان این حادثه کرد.
جاوید  رحمان در شش سال گذشته با حمایت تعدادی از کشورهای غربی و با آرای حداقلی گروهی از اعضای شورای حقوق بشر گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران بوده است و آخرین ماه‌های دوران ماموریت خود را سپری می کند.
وی در سال‌های اخیر تحت تاثیر گروه‌های برانداز خارجی ضد ایرانی و به دلیل حضور و ارتباط مستمر با آنها، به یکی از حامیان سیاست "تغییر رژیم" در ایران تبدیل شده بود که این رویکرد انتقادات بسیاری علیه او مبنی بر مغایرت این رویکرد با اصول بیطرفی و حرفه‌ای‌گری گزارشگران ویژه و شک و تردیدهای جدی در خصوص اعتبار گزارش‌هایش در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران در سالهای گذشته ایجاد کرده است.
بر اساس گزارش پایگاه سازمان ملل، جاوید رحمان در پی حادثه تروریستی در کرمان در بیانیه‌ای گفت: من این حملات را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنم. کشتن یکی از جدی‌ترین حملات علیه ارزش های بین المللی حقوق بشر است. بنابراین ضروری است که احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون بستر مبارزه جهانی علیه چنین حملاتی باشد.
رحمان تسلیت و همدردی خود را با خانواده قربانیان و مردم ایران ابراز کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :