19 دی: مراسم الحاق ناو ابومهدی المهندس و ۱۰۰ فروند شناور موشک‌انداز تندرو به نیروی دریایی سپاه با حضور فرمانده کل سپاه در بندرعباس برگزار شد.
سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ناو گشتی رزمی شهید ابومهدی المهندس می‌تواند ۲ هزار مایل دریایی و ۱۴ روز به صورت مداوم دریانوردی کند.
دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری روز شنبه در دوازدهمین آیین الحاق تجهیزات تخصصی دفاعی تهاجمی نیروی دریایی سپاه در بندرعباس اظهار کرد: این الحاق ادامه پیوست های یازده گانه قبلی و تکمیل تولید قدرت مورد تاکید فرماندهی معزز کل قواست.
وی با اشاره به اینکه ناو گشتی رزمی شهید ابومهدی المهندس از شناورهای بسیار پیشرفته و سرعت بالا با موشک های سطح به سطح است، گفت: این شناور ساخته نیروی دریایی سپاه و از سه عرشه ساخته شده است که ۱۲ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توضیح داد: این شناور رادارگریز است و با چهار موتور پیش رونده می‌تواند در امواجی در فورس ۶ حضور پیدا کند و در فورس پنج عملیات انجام دهد.
دریادار تنگسیری با بیان اینکه سه شرکت دانش بنیان شناوری در مجموعه تولید سپاه فعالند و شناور می سازند، گفت: در این الحاق برای پوشش هوایی، موشک های کوثر روی شناورهای کلاس طارق و عاشوار نصب کرده ایم و شناورها از راکت انداز به موشک انداز تبدیل شده اند.
وی اعلام کرد: موشک‌ کوثر با بردهای مختلف قادر است در فواصل بسیار بالا بر روی شناور کوچک عاشورا هواپیماها، بالگردها و موشک های کروز دشمن را هدف قرار دهد.
فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار کرد: شناورهای شناسایی بخش دیگر این الحاق است که تحویل یگان های شناسایی می‌شود و در مجموع ۲۸ فروند شناور وارد سازمان رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه تجهیزات دفاع از جزیره با ماشین های راکت انداز ساخت داخلی از دیگر بخش های الحاق است، تصریح کرد: مهمترین مولفه در نیروی دریایی سپاه این است که توان رزم را افزایش دهیم‌ و توان دفاعی را روز به روز بالا ببریم.
دریادار تنگسیری گفت: ساخت شناور ابومهدی ۱۹ ماه طول کشید و شرکت دانش بنیان سازنده این شناور قادر است در کمتر از یکسال سه فروند دیگر از شناور را بسازد.
وی در این مراسم با تسلیت دوباره به خانواده های شهدا و جانبازان حادثه تروریستی کرمان یادآور شد، به فضل الهی از دشمنان عامل ترور در این جنایت حتما انتقام خواهیم گرفت.
شناور گشتی رزمی ابومهدی المهندس مبتنی بر نیازهای عملیاتی نیروی دریایی سپاه توسط جوانان متخصص داخلی و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان طراحی و تولید شده است.
این شناور رادارگریز با بهره‌مندی از چهار موتور دریایی، دارای قابلیت دریانوردی بردبلند با سرعت بالای ۳۷ گره دریایی، و قدرت بالا در مانور است.
قابلیت حمل و فرود و برخواست پهپاد عمودپرواز (VTOL) و امکان پرتاپ پهپاد رزمی در روز و شب از دیگر قابلیت‌های این شناور است. این شناور برای دفاع هوایی و مقابله با اهداف متخاصم، مجهز به سامانه کشف و رهگیری و پرتابگرهای دریاپایه و سامانه‌های خودکار و نیمه خودکار توپ‌های ۲۰ میلیمتر و ۳۰ میلیمتر است.
شناور شهید ابومهدی المهندس برای انهدام اهداف سطی متخاصم نیز مجهز به پرتابگر موشک‌های کروز سطح به سطح ترکیبی (از ۳۵ تا ۷۵۰ کیلومتر) است. این شناور مجهز به فضای پزشکی و تجهیزات کامل امدادی است.
  • نویسنده :
  • منبع :