19 دی: مدیرکل گمرکات قم گفت: بیشترین کالاهای وارداتی به گمرکات استان از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه از مبدا کشور چین بوده‌است.
اسفندیار دریکوندی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: در همین رابطه طی مدت یاد شده ۲۳ میلیون ۵۴۰ هزار ۹۹۳  تُن انواع کالا به ارزش ۱۲۷ میلیون ۵۱۰ هزار و ۱۵۶ دلار از کشور چین وارد گمرکات استان قم شد.
وی افزود: به طور کلی بیشتر واردات امسال قم از ۳۰ کشور بوده که در همین راستا بعد از چین می‌توان از کشورهایی همچون امارات متحده عربی، ترکیه، ایتالیا، آلمان، کره، انگلستان، هند، عمان و فرانسه در این خصوص نام برد.
وی ادامه داد: بیشتر کالاهای وارد شده به قم شامل کالاهای اساسی و تجهیزات مورد استفاده در واحدهای صنعتی استان همچون اجزا و قطعات ساخت تعدادی از لوازم خانگی، موتورسیکلت و برخی از موارد لازم برای تولید محصولات مورد نیاز مردم است.
گفتنی‌است همچنین از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه، ۱۸۰ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۵۲۴ دلار کالا از طریق گمرکات این استان به کشورهای مختلف جهان صادر شده‌است.
در این مدت ۱۸۰ هزار و ۵۲۴ تُن کالا در قالب تعداد چهار هزار و ۸۵۰ اظهارنامه از قم صادر گردید، عمده کشورهای هدف صادراتی استان در این بازه زمانی شامل عراق، امارات، پاکستان، افغانستان، روسیه، ترکیه، ازبکستان، سوریه، گرجستان و ارمنستان بوده‌است.
به طور کلی بیشتر کالاهای تولید شده در استان قم در طی ۹ ماه سپری شده از سالجاری به ۲۹ کشور در مناطق مختلف جهان صادر شده‌است.
عمده محصولات صادراتی استان در این مدت شامل کالاهایی همچون سرب، گرانول و کامپاند، کفش و صندل، الیاف پلی استر، تخم مرغ، ورق کامپوزیت، ماشین لباسشویی و شمش فولادی بوده‌است که نشان از تنوع بالای کالاهای صادراتی قم دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :