19 دی: وکیل جمعی از خانواده‌های پرواز ۷۵۲ گفت: نشر اکاذیب از مصادیق ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی است، در این ماده گفته شده اگر نشر اکاذیب به صورت گسترده باشد که به اعتبار نظام لطمه بزند، در حد محاربه و افساد فی الارض است. ولی به این اتهام رسیدگی نشد.
محمود علیزاده طباطبایی وکیل جمعی از خانواده‌های پرواز ۷۵۲ موسوم به هواپیمای اوکراینی که روز ۱۸ دی‌ماه با اصابت اشتباه دو موشک سقوط کرد در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به آخرین وضعیت این پرونده گفت: بعد از رایی که از دادگاه نظامی کیفری یک صادر شد ما فرجام خواهی کردیم و پرونده به دیوان عالی کشور رفت. در آنجا به اتفاق دکتر اسدی به دیوان مراجعه کردیم و توضیحاتی دادیم که نپذیرفید و گفتند در دیوان، رسیدگی حضوری نیست و ما از نظر شکلی بررسی می‌کنیم.
وی افزود: توضیح دادیم فرجام‌خواهی دیوان باید وارد ماهیت شود و باید دیوان به ایرادهای ما توجه کند ولی هنوز تصمیمی نگرفته‌ و رایی صادر نکرده است.
وکیل خانواده‌های پرواز ۷۵۲ یادآور شد: از طرفی ما شکایتی هم به اتهام نشر اکاذیب علیه یکسری مسئولان کرده بودیم که برای مسئولان نظامی هیچ تصمیمی در سازمان قضایی نیروهای مسلح گرفته نشد، در مورد مسئولان هواپیمایی کشوری هم شکایت را به دادسرای کارکنان دولت ارجاع دادند و دو سه روز قبل موقوفی تعقیب زدند و گفتند به علت مرور زمان این تصمیم گرفته شده است، چون جرم نشر اکاذب از جرایم قابل گذشت است و مرور زمانش یکسال است و بیش از یک سال گذشته و شما شکایت کرده‌اید در حالیکه از روز اول نشر اکاذیب یکی از موارد شکایت ما بود.
وی گفت: نشر اکاذیب از مصادیق ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی است، در این ماده گفته شده اگر نشر اکاذیب به صورت گسترده باشد که به اعتبار نظام لطمه بزند، در حد محاربه و افساد فی الارض است. ولی به این اتهام رسیدگی نشد.
علیزاده طباطبایی با بیان اینکه پرونده الان در دیوان است و منتظریم که دیوان تصمیم بگیرد، در مورد سرنوشت متهم ردیف اول این پرونده گفت: ایشان به ۵ سال حبس محکوم شد که بیش از نصف آن را تحمل کرد و آزاد شد. چون حکم هنوز قطعی نشده و ایشان با قرار بازداشت در زندان بود الان آزاد است. هیچ کدام از متهمان نیز چون حکم‌شان قطعی نشده بازداشت نیستند و منتظریم تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود.
  • نویسنده :
  • منبع :