19 دی: یک روزنامه هلندی مدعی شد که یکی از اتباع این کشور که سال‌ها پیش در خرابکاری تاسیسات هسته‌ای نطنز ایران دست داشته، پس از خروج از کشورمان، در امارات دچار یک حادثه رانندگی شده و جان باخته است.
به گزارش ان‌ال‌تایمز، طبق ادعای یک روزنامه‌ هلندی، دولت این کشور از خرابکاری تاسیسات هسته‌ای نطنز در ایران توسط یک تبعه هلندی خبر نداشته است.
گفته می‌شود در سال ۲۰۰۸ شخصی به نام اریک فان‌سابن با کمک سرویس‌های جاسوسی آمریکا و رژیم اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای نطنز در ایران نفوذ و ویروس استاکس نت را منتشر کرده است.
روزنامه ولسکرانت هلند در گزارشی اولین بار هویت این تبعه هلندی را فاش کرد و از این مسئله خبر داد که فرد یاد شده در شهر دبی بر اثر تصادف جان خود را از دست داده است.
به نوشته این روزنامه، فان‌سابن یک مهندس هلندی‌الاصل ساکن کشور امارات بود که پس از خرابکاری در تاسیسات نطنز، در امارات جان خود را از دست می‌دهد.
این گزارش مدعی است: فان‌سابن اگرچه در عملیات آلوده کردن تاسیسات هسته‌ای موفق عمل کرد اما کمتر از یک سال بعد در حادثه تصادف موتورسیکلت در ۱۶ ژانویه سال ۲۰۰۹ در نزدیک شارجه می‌میرد.
چند سال پیش، ولسکرانت ادعا کرد که سرویس های اطلاعاتی هلند عامل نفوذی را در این عملیات خرابکارانه استخدام کرده اند. اما در آن زمان گمان می‌رفت که یک مهندس ایرانی بوده است. بر اساس ادعای این روزنامه، ایجاد این بدافزار بیش از یک میلیارد دلار هزینه داشته است و ویروس استاکس‌نت باعث شد تعداد زیادی از سانتریفیوژهای هسته‌ای از کار بیفتند و برنامه هسته‌ای را چندین سال به تاخیر بیندازند.
ولسکرانت مدعی شد: هیچ کس در هلند نمی دانست که این نوع جدید از سلاح سایبری در این عملیات مورد استفاده قرار گرفته است. سرویس‌های اطلاعاتی می‌دانستند که در خرابکاری برنامه هسته‌ای ایران مشارکت دارند، اما از محتوای ویروس خبر نداشتند. سرویس‌های اطلاعاتی هلند ادعا می‌کنند که جاسوسان آمریکایی آنها را فریب داده‌اند.
  • نویسنده :
  • منبع :