19 دی: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی تحریک‌آمیز علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، مدعی شد: ایران تنها کشور غیرهسته‌ای است که اورانیوم را در سطح بسیار بالا و نزدیک به میزان مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی غنی‌سازی می‌کند.
گروسی به نشریه نشنال، گفت: من نمی‌گویم آنها سلاح هسته‌ای دارند، عرض من این است که این میزان غنی‌سازی حساس است. هنگامی که شما این در این سطح غنی‌سازی می‌کنید باید قوانین را رعایت کنید.
مدیرکل آژانس اوایل دی‌ماه نیز با انتشار گزارش تحریک‌آمیز دیگری اعلام کرد که روند تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران افزایش یافته است. بر اساس این گزارش ادعایی، ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را با خلوص ۶۰ درصد تغییر داده و از تولید ۳ کیلوگرم به حدود ۹ کیلوگرم در ماه بازگشته است.
در این گزارش ادعایی، گروسی با اشاره به افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده در نیروگاه‌های فردو و نطنز اعلام کرد: ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد در قالب هگزافلوراید را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه، از پایان نوامبر افزایش داده است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفت‌ وگو با نشنال مدعی شد که باب مذاکره با ایران باز است. او با این حال در تداوم سیاه‌نمایی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان گفت: «فعالیت‌های اتمی ایران با اهداف بلندپروازانه در حال پیش‌روی است و ما مخالف نیستیم، اما می‌گوئیم دسترسی بازرسان بین المللی باید متناسب با این فعالیت‌ها باشد.»
گروسی با چشم‌پوشی از همکاری‌های گسترده پادمانی کشورمان با آژانس اتمی، گفت:‌ ایران عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و باید به تعهدات آن پایبند باشند. ایران باید خیلی بیشتر از آنچه که انجام می‌دهد صورت دهد.
لغو مجوز بازرسان آژانس برخلاف روح همکاری فی‌مابین است
مدیرکل آژانس اتمی در بخش دیگری از گفت‌ وگو با نشنال، بار دیگر از واکنش ایران به اردوکشی سیاسی غرب علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان انتقاد کرد. او مدعی شد که لغو مجوز تعدادی از بازرسان آژانس اتمی «برخلاف روح همکاری فی‌مابین است و نتیجه معکوس دارد.»
گفتنی است که ایران شهریور ماه گذشته در واکنش به بیانیه ضد ایرانی غرب علیه برنامه هسته‌ای کشورمان، مجوز ۸ بازرس آژانس را درچارچوب حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس، لغو کرد.
به گفته محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، مجوز ۱۲۰ بازرس آژانس برای ورود به ایران تائید شده و عناصری که با حضور آن‌ها مخالفت شد، سالها است که به ایران نیامده‌اند. وی همچنین یادآور شد که اقدام ایران در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس صورت گرفت.
  • نویسنده :
  • منبع :