19 دی: وزیر خارجه ایران گفت: هیچ تعارفی با تروریست های داخل خاک عراق و پاکستان که امنیت ایران را تهدید می کنند نداریم. به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان احترام می گذاریم ولی اجازه نمی دهیم امنیت ایران را به بازی بگیرند و امنیت عراق و پاکستان را امنیت ایران می دانیم.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد گفت: حملات نظامی اسرائیل به پایتخت لبنان شرایط جدیدی را ایجاد کرد و طبعاً توقف نسل کشی در غزه می‌تواند به توقف درگیری‌ها در جنوب لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی شود.
وی افزود: امروز لبنان درگیر جنگ است، در دریای سرخ شاهد جنگ هستیم، امروز شاهد نسل کشی و شدت جنگ و گرسنه نگه داشتن مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری هستیم و این یعنی جنگ ادامه دارد و هر لحظه احتمال افزایش شدت جنگ وجود دارد. نتانیاهو باید متوجه شود که راهکار جنگ نیست و با جنگ حماس نابود نخواهد شد و اسرای اسرائیلی آزاد نخواهند شد.
امیرعبداللهیان ادامه داد: توقف جنگ، باز شدن کریدورهای انسانی و متوقف شدن کوچ اجباری فلسطینیان از غزه به سمت صحرای مصر و تبادل اسرا راهکارهای برون رفت از این مسئله است.
وی خاطرنشان کرد: دموکراتیک‌ترین دیدگاه، ایده برگزاری یک رفراندوم بین مردم غزه و کرانه باختری است. در خصوص احقاق حقوق فلسطینی‌ها در یک روش دموکراتیک و انتخاباتی با نظارت سازمان ملل راه حل‌ها موجود است اما هنوز نتانیاهو فکر می‌کند راه حل در جنگ است و او به آمریکا اتکا دارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان کرد: همه رهبران در کشورهای منطقه باور دارند که اگر امروز جنگ متوقف شود نتانیاهو ۱۰ دقیقه بعد بدون حمایت آمریکا قادر به ادامه جنگ نخواهد بود.
جزئیات حمله موشکی ایران به گروه تروریستی جیش الظلم
وزیر امور خارجه در خصوص حملات اخیر ایران به گروه‌های تروریستی  گفت: هیچ یک از شهروندان پاکستانی مورد حمله موشک و پهپادهای ایرانی قرار نگرفتند. گروه جیش العدل را هدف قرار دادیم نه شهروندان پاکستانی، هدف ما ایرانی‌های تروریست در خاک پاکستان بوده است.
وی ادامه داد: هیچ تعارفی با تروریست های داخل خاک عراق و پاکستان که امنیت ایران را تهدید می کنند نداریم. به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان احترام می گذاریم ولی اجازه نمی دهیم امنیت ایران را به بازی بگیرند و امنیت عراق و پاکستان را امنیت ایران می دانیم.
در چه شرایطی مذاکرات ایران و غرب به نتیجه می‌رسد؟
امیرعبداللهیان در ارتباط با مذاکرات این و غرب افزود: ما در دولت آقای رئیسی گفتگوهایی را با طرف‌های اروپایی و گفتگوی غیرمستقیمی را با آمریکا آغاز کردیم و در نهایت گفتگوها با ابتکار عمل سلطان عمان مواجه شد. هدف گفتگوهای غیرمستقیم و تلاش سلطان عمان نزدیک کردن دیدگاه‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به برجام است.
وی تصریح کرد: ما همچنان از هر اقدامی که کمک کند همه طرف‌ها به تعهدات خود به برجام برگردند استقبال می‌کنیم. کماکان پیام‌هایی میان ایران و واشنگتن از طریق کانال‌هایی تبادل می شود، بنابراین فکر می‌کنیم که اگر طرف آمریکایی از اراده لازم برخوردار باشد و یک روز جنگ در اوکراین و یک روز دیگر فشارهای داخلی به واسطه انتخابات آن کشور را بهانه نکند توافق دست یافتنی است.
پاسخی به یک اتهام تکراری
وزیر امور خارجه در خصوص جنگ اوکراین و برخی ادعاها مبنی بر استفاده از سلاح های ایرانی در این جنگ، بیان داشت: ما هیچ پهپاد و موشکی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین ندادیم. کمتر از ۱۱ ماه پیش به همکارم وزیر امور خارجه اوکراین گفتم اگر سلاح و پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار گرفته مدارک آن را به ایران بدهند. ما توافق کردیم که تیمی از هر دو طرف در مسقط با یکدیگر دیدار کنند و چند ساعت هم در آن نشست بحث کردند، تیم اوکراینی ادله‌ای برای اثبات آن ادعا نداشت و تاکنون هم سندی به ما ارائه نشده است.
امیرعبداللهیان خطاب به کارشناس و مجری ادامه داد: آقای فرید زکریا ما همانطور که در غزه، افغانستان، عراق و سوریه کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان را نادرست می‌دانیم، جنگ و کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان در اوکراین را نیز محکوم می‌کنیم و معتقدیم راه حل در جنگ نیست. بنابراین بارها از روسیه که ارتباط بسیار قوی با آنها در عرصه‌های مختلف داریم سوال پرسیدم که آیا سلاح ایرانی از طرف شما در جنگ با اوکراین مورد استفاده قرار گرفته و آنها گفتند که ما هرگز از هیچ سلاح ایرانی در این جنگ استفاده نکردیم.
وزیر امور خارجه گفت: در فضای رسانه ای اوکراینی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که از سلاح اوکراینی استفاده شده است، اما تا به امروز هیچگاه هیچ سند و ادله‌ای نسبت به این موضوع به ما ارائه ندادند.
وی تصریح کرد: تحریم‌ها علیه ایران تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی است و ما در چهارچوب حقوق بین‌الملل حق طبیعی خود می‌دانیم که نسبت به صادرات نفت و انرژی اقدام کنیم، آمریکا ارباب دنیا و کدخدای دنیا نیست که بخواهد در خصوص دیگر کشورها تصمیم بگیرد.
اشغالگری برای صهیونیست‌ها حق ایجاد نمی‌کند
امیرعبداللهیان افزود: اسرائیل یک قدرت اشغالگر است و اینکه ۷۵ سال فلسطین تحت اشغال است این حقی را برای طرف اسرائیل ایجاد نمی‌کند کمااینکه دهه‌ها الجزایر در اشغال یک کشور بود، اما اشغال طولانی الجزایر بالاخره به پایان رسید. اینکه کشورهای منطقه در تعاملات خارجی خود چه تصمیمی بگیرند به خود آن کشورها و سیاست خارجی آنها برمی‌گردد.
وزیر امور خارجه بیان داشت: کشورهایی که در دوره آقای ترامپ و با فشار او روابط خود را با اسرائیل عادی کردند نه تنها سودی نبرده‌اند بلکه با مشکلات بیشتری مواجه شدند و امروز اسرائیل در شدیدترین وضعیت انزوا در منطقه قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران بخش مثبت و سازنده تحولات در منطقه است. 
وی عنوان داشت: ما سیاست همکاری فزاینده و سازنده با منطقه و با همه کشورهای جهان و همسایگان را مورد توجه قرار دادیم. پیشرفت گفتگوها و توسعه روابط با همه کشورها از جمله کشورهای غربی در دستور کار سیاست خارجی ما هست.
تفاوتی بین ترامپ، بایدن و اوباما قائل نیستیم
امیرعبداللهیان گفت: ما هر اقدام مبتنی بر احترام متقابل از سوی دولت آمریکا را با اقدام و احترام متقابل پاسخ خواهیم داد، ثانیاً مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که ما در سال ۲۰۱۵ به یک توافقی با طرف آمریکایی رسیدیم در قالب برجام که تعهداتی را برای همه طرف‌ها مورد تاکید قرار داد. آن توافق در شورای امنیت سازمان ملل به یک قطعنامه رسمی و شناخته شده منجر شد اما آمریکا بدعهدی کرد. بنابراین، برای ما آمریکا، آمریکا است و تفاوتی بین ترامپ، بایدن و اوباما قائل نیستیم.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: وقتی که توافق هسته‌ای به مرحله نهایی رسید، از همان زمان رئیس جمهور اوباما نقض آن از سوی آمریکا شروع شد و بدترین تصمیم را هم ترامپ گرفت، با این حال ما در دولت خود اعلام آمادگی کردیم برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام، اما آمریکا بدعهدی کرد. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در دولت خود توافقی با آمریکا کردیم اما باز آمریکا بدعهدی کرد. بدعهدی جزوی از سیاست آمریکاست و بستگی به دولت‌های آن ندارد، ما هر نوع رفتاری را به شکل متقابل آن نشان خواهیم داد. ما اقدامات غیر سازنده آمریکا را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت و به نفع صلح و امنیت در جهان است که آمریکا رویکرد خودش را از جنگ و تقابل به سمت صلح و امنیت پایدار تغییر دهد.
  • نویسنده :
  • منبع :