19 دی: رئیس سازمان رسانه و ارتباطات عراق ضمن اعلام ممنوعیت استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های عراق، دستور داد از عبارت «رژیم صهیونیستی» استفاده شود.

به گزارش میدل ایست نیوز، علی المؤید، رئیس سازمان رسانه و ارتباطات عراق ممنوعیت استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های این کشور را ابلاغ کرد. 

براساس سند منتشر شده از سوی سازمان رسانه و ارتباطات عراق، الموید دستور داد با توجه به تحولات اخیر در غزه و قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مطالبات پارلمانی و عمل به مسئولیت انسانی و وظیفه دینی و اخلاقی، از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های عراق در داخل و خارج از کشور ممنوع است.

رئیس سازمان رسانه و ارتباطات عراق بیان کرد که به کار بردن واژه «اسرائیل» به نوعی، به رسمیت شناختن و تعریف و تمجید از آن است. 

الموید دستور داد که به جای واژه «اسرائیل» از عبارت «رژیم صهیونیستی» استفاده شود. 

این نامه در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ نگارش شده، اما اخیراً در رسانه‌ها منتشر شده است.

گفتنی است پارلمان عراق پنجشنبه پنجم خرداد ۱۴۰۱ بعد از تعدیل نام قانون «ممنوعیت عادی‌سازی و برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی» به «جرم‌انگاری عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی» آن را به تصویب رساند. بعد از تصویب این قانون، نمایندگان حاضر در پارلمان عراق شعار «نه به اسرائیل» سر دادند. 

این لایحه قانونی به پیشنهاد جریان صدر و حمایت همه جریان‌های سیاسی شیعه (ائتلاف چارچوب هماهنگی) به پارلمان معرفی شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید تا به این ترتیب راه را بر کسانی که درصدد ارتباط پنهانی با این رژیم غاصب هستند، ببندد و عراق برای همیشه از برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی مصون بماند.

  • نویسنده :
  • منبع :