19 دی: وزیر امور خارجه آمریکا در نشست اقتصادی داووس، پاره کردن توافق هسته‌ای ایران از سوی ترامپ را «یک اشتباه بزرگ» تلقی کرد.
«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه و در پاسخ به پرسش‌های «توماس فریدمن» ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز در نشست داووس، درباره مسائل مختلفی از جمله اوضاع در منطقه غرب آسیا، برنامه هسته‌ای ایران، روابط آمریکا با چین و جنگ اوکراین اظهارنظر کرد.
وزیر خارجه آمریکا در این نشست با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای ایران در زمان اجرای برجام محدود شده بود، گفت: به نظر من خروج از توافق هسته‌ای ایران یک اشتباه بزرگ بود. ما برنامه هسته‌ای ایران را داخل یک جعبه قرار داده بودیم.
با خروج از برجام در موقعیتی قرار داریم که نمی‌خواستیم در آن باشیم
بلینکن با اشاره به خروج دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ گفت: از زمانی که این توافق کنار گذاشته شد، از این جعبه خارج شده است. در حال حاضر، به دلیل این که دیگر این توافق را نداریم، در موقعیتی قرار داریم که نمی‌خواستیم در آن باشیم.
آغاز مذاکرات درباره آتش‌بس اوکراین محتمل نیست
بلینکن همچنین در این نشست گفت که آغاز مذاکرات درباره آتش‌بس اوکراین محتمل نیست.
او افزود: در حال حاضر، احتمال آغاز مذاکرات برای آتش‌بس طولانی‌مدت در اوکراین را محتمل نمی‌دانم. ما همیشه از آن استقبال می‌کنیم و به آن توجه داریم.
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت که فرصت بزرگی برای منطقه‌بندی در «خاورمیانه» وجود اما چالش اصلی پی بردن به آن است.
فوریتی جدی برای آرامش اوضاع در غزه احساس می‌شود
بلینکن بدون اشاره به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در جنگ با جنبش مقاومت فلسطین در غزه، گفت در میان فاجعه انسانی در منطقه، هم برای فلسطینی‌ها و هم برای ساکنان اراضی اشغالی، فوریتی جدی برای آرامش اوضاع احساس می‌کند.
او گفت رژیم صهیونیستی باید «یک‌پارچه» شده و احساس «امنیت» کند و مسیری نیز باید برای تشکیل کشوری فلسطینی وجود داشته باشد.
بلینکن تاکید کرد که بدون این، نمی‌توان به امنیت لازم در منطقه دست پیدا کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا بر ضرورت وجود تشکیلات خودگردان فلسطین «اصلاح‌شده» تاکید کرد که بتواند عملکرد بهتری در مراقبت از مردمش داشته باشد، اما به گفته او،‌ چنین نهادی باید با حمایت رژیم صهیونیستی عمل کند نه با مخالفت با آن.
او ادعا کرد که حتی «کارآمدترین» تشکیلات نیز در صورتی که فعالانه با دولت رژیم صهیونیستی مخالفت کند،‌ دچار مشکل خواهد شد.
بدون به رسمیت شناختن کشور فلسطین، هیچ اتحادی وجود نخواهد داشت
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت که بدون به رسمیت شناختن کشور فلسطین، هیچ اتحادی وجود نخواهد داشت.
بلینکن که کشورش به حمایت تمام‌عیار از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه ادامه می‌دهد، گفت: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، وحشتناک است و متاسفانه صدها هزار قربانی در حال مرگ هستند.
او تاکید کرد که کمک‌ها باید ارسال شود و تلفات کاهش یابد و رژیم صهیونیستی باید در این زمینه مسئولیتی بر عهده بگیرد.
این دیپلمات ارشد آمریکایی درباره روند کاهش‌ تنش‌ها در جنگ غزه گفت: پیشرفت‌هایی وجود دارد اما با توجه به ابعاد فاجعه جاری در غزه، ناکافی و بی‌معنی است.
هیچ یک از مشکلاتی که واشنگتن می‌خواهد آن‌ها را حل‌وفصل کند، به تنهایی قابل حل کردن نیستند
بلینکن درباره وضعیت بین‌المللی و منطقه گفت زمانی را به یاد ندارد که تا این اندازه، با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو باشیم و این یعنی آمریکا باید با متحدان خود همکاری کند،‌ چراکه تقریبا، هیچ یک از مشکلاتی که واشنگتن می‌خواهد آن‌ها را حل‌وفصل کند، به تنهایی قابل حل کردن نیستند.
وزیر امور خارجه آمریکا درباره تایوان نیز که به تازگی در آن انتخابات برگزار شده است، می‌گوید: تایوان با وجود کوچک بودن، نقش عمده‌ای در جهان دارد و بقیه کشورها نیز همین را به چین می‌گویند.
او در پاسخ به این که آیا جان یهودیان با ارزش‌تر از جان فلسطینی‌های مسلمان و یهودی در جنگ غزه است، گفت: نه.
بلینکن گفت دیدن رنج مردان، زنان و کودکان بی‌گناه «قلبش را می‌شکند.»
او مدعی شد که آمریکا رژیم صهیونیستی را درباره مسئولیت‌هایش در قدم به قدم از این جنگ تحت فشار گذاشت.
وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی‌اش گفت: هیچ کشوری تکرار ۷ اکتبر(عملیات طوفان الاقصی) را نمی‌پذیرد و اغراق درباره تاثیر روانی رخ‌دادهای آن‌ روز بر اراض اشغالی دشوار است.
  • نویسنده :
  • منبع :