19 دی: وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه به تماس تلفنی با همتایان ایرانی و پاکستانی خود درپی رخدادهای مرزی بین ایران و پاکستان اشاره کرد و گفت که دو طرف خواهان تشدید تنش نیستند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه گفت که با همتایان ایرانی و پاکستانی خود تماس تلفنی برقرار کرده و طرفین خواستار تشدید تنش نیستند.
هاکان فیدان در گفتگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برخی حوادث روزهای اخیر، حفظ و تقویت مناسبات برادارانه میان کشورهای منطقه را ضروری دانست.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران نیز با تاکید بر رویکرد تغییرناپذیر دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش مناسبات با کشورهای همسایه با هدف تامین منافع مردم منطقه اظهار داشت: امنیت کشورهای منطقه به هم پیوند خورده است و مبارزه مشترک و قاطع با گروههای تروریستی مسئولیت مشترک همه کشورهای منطقه است.
در این گفتگو وزیر خارجه ترکیه آمادگی کشورش برای میزبانی از رییس جمهور ایران در آینده نزدیک با هدف برگزاری هشتمین نشست شورای عالی روابط دو کشور را مورد تاکید قرار داد.
امیرعبداللهیان نیز با یادآوری عزم راسخ دولت جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد مناسبات با ترکیه ابرار امیدواری کرد سفر دکتر رییسی به آنکارا در آینده نزدیک نقش موثری در افزایش روابط بویژه در بعد اقتصادی و تجاری و ارتقاء امنیت منطقه ای داشته باشد.
از طرف دیگر، وزارت خارجه طالبان نیز ضمن خواستار خویشتنداری تهران و اسلام آباد و حل اختلاف‌ها از طریق دیپلماسی و گفتگو حل شد.
پیش از این احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران تعداد کشته های حمله موشکی پاکستان به روستایی در نزدیکی مرز ایران را که همگی از اتباع خارجی بودند، ۹ نفر اعلام کرد.
سراوان از توابع سیستان و بلوچستان در ۳۴۷ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز این استان و در همسایگی کشور پاکستان واقع شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز پنج شنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود بر تلاش‌های این‌ کشور برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در مقابله با چالش‌ تروریسم تاکید کرد و گفت: ایران کشور برادر ما است و پاکستان به حاکمیت و تمامیت ارضی همسایه خود احترام می‌گذارد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز پنجشنبه حمله انجام شده توسط پاکستان به منطقه مرزی جمهوری اسلامی ایران را محکوم و تاکید کرد که بمنظور ابلاغ رسمی اعتراض و درخواست توضیح دولت پاکستان در این رابطه، کاردار سفارت این کشور در تهران در حال احضار به وزارت امورخارجه است.

  • نویسنده :
  • منبع :