19 دی: مدیرکل آژانس بین‌الملللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای در حاشیه نشست داووس مدعی شد جمهوری اسلامی ایران همکاری خود با این نهاد بین‌المللی را به حداقل رسانده است.
رافائل گروسی که به تازگی کارنامه گزارش‌ها و اظهارات احساسی او علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان فربه شده است، مدعی شد که ایران به سختی با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند.
وی درحاشیه اجلاس داووس به خبرگزاری فرانسه، گفت: «وضعیت ناامیدکننده‌ای است. ما فعالیت‌هایمان را در آنجا انجام می‌دهیم اما در پائین‌ترین سطح. آنها همکاری را به صورت بی‌سابقه‌ای محدود کرده‌اند.»
مدیرکل آژانس با اشاره به تصمیم ایران برای لغو مجوز شماری از بازرسان آژانس، اقدامی که در چارچوب حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس صورت گرفت، ادعا کرد: این روشی برای تنبیه کردن ما بابت اتفاقات بیرونی است.
وی مدعی شد: هنگامی که فرانسه یا انگلیس یا ایالات متحده می‌گویند مساله‌ای هست که خوششان نمی‌آید انگار (ایران) آژانس را به‌دلیل مناقشه‌ با دیگران به گروگان می‌گیرد و این برای ما پذیرفتنی نیست.
گروسی در عین حال بر ضرورت دیپلماسی با ایران تأکید کرد و گفت: «دیپلماسی، دیپلماسی، دیپلماسی. این چیزی است که ما لازم داریم.»
وی ادامه داد: «باید به گفت‌ وگو ادامه دهیم. لازم است از وخیم‌تر شدن اوضاع و رسیدن آن به حدی که بازگرداندن آن غیرممکن باشد، جلوگیری کنیم.»
مدیرکل آژانس در همین حال احتمال سفرش به ایران را رد نکرد و گفت: «احتمال بازگشت به ایران را منتفی نمی‌دانم.»
گروسی نزدیک به پنج سالی است که ادعاهایی را به واسطه اطلاعات و ادعاهای غیرمستند علیه برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح می‌کند. این ادعاها ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد.
جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.
در پی این توافق (موسوم به بیانیه ۴ مارس) جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ارتقاء همکاری‌های خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند. در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفت وگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفت وگو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.
  • نویسنده :
  • منبع :