۱۹ دی: مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت: در ۹ ماهه ابتدای امسال بیش از ۱۶ هزار تن کود برای استان قم تأمین و تدارک شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۵ درصد رشد داشته‌ است.
شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از مهم‌ترین شرکتهای دولتی زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی که طبق قانون وظیفه خطیر تأمین و توزیع انواع نهاده‌های تولید در بخش کشاورزی مانند کود، سم و بذر را با قیمت یارانه‌ای، در اقصی نقاط کشور بعهده دارد و حتی در یکی دو سال اخیر پشتیبانی عملی از طرح ملی توسعه کشاورزی قراردادی را نیز بر عهده گرفته است.
این شرکت با حضور مؤثر خود در بازارهای بین المللی و ایجاد ارتباط با تولید کنندگان داخلی، نسبت به تدارک و تأمین انواع نهاده‌های تولید در بخش کشاورزی اقدام نموده و سپس توزیع انواع نهاده‌های تولید در سطح کشور را از طریق مدیریت‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در تمامی استان‌ها و از طریق کارگزاران خود در سراسر کشور، ساماندهی و انجام می‌دهد.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت: در حال حاضر و با در نظر گرفتن میانگین وزنی کودهای شیمیایی 3 گانه یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه حدود 30% قیمت تمام شده این کودها توسط کشاورز پرداخت می‌گردد و حدود 70% آن مشمول یارانه و حمایت دولت می‌باشد.
وی در ادامه بیان کرد: سالهای اخیر از ویژه‌ترین سالهای عملکردی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بوده است، علیرغم تمامی مشکلات، چالش‌ها، تحریم‌های ظالمانه و کمبود و محدودیت‌های منابع مالی و ارزی، کودهای شیمیایی یارانه‌ای مورد نیاز بخش کشاورزی به موقع تأمین و تدارک و توزیع گردیده است. در سال گذشته در استان قم نیز برنامه مصوب ابلاغی کود بطور کامل تأمین و تدارک گردید و از حیثت تدارک و توزیع و مصرف کودهای یارانه‌ای در مقایسه با سال 1400 حدود 26 درصد معادل 4500 تن رشد داشت.
در سالجاری نیز و از ابتدای سال تاکنون و در 9 ماهه ابتدای سال 1402 بیش از 16 هزار تن معادل 90% برنامه ابلاغی کود استان تأمین و تدارک شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 بیش از 25% معادل بیش از 3000 تن رشد داشته‌ایم. در حال حاضر نیز بیش از 4 هزار تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه بعنوان ذخیره استراتژیک برای توزیع به موقع و تأمین نیاز کشاورزان در انبارهای تحت پوشش این شرکت در استان موجود می‌باشد و عملیات تدارک کود تا پایان سال طبق برنامه زمانبندی شده بطور مستمر ادامه خواهد داشت.
مهندس زند افزود: نکته حائز اهمیت و قابل توجه در توزیع و مصرف کود در سالجاری در کشت پائیزه می‌باشد که با توجه به اهمیت کشت پائیزه که شامل محصولات اساسی و استراتژیک گندم، جو و کلزا می‌باشد میزان کودهای ازته، فسفاته و پتاسه مصرفی در کشت پائیزه سالجاری در مقایسه با سال 1401 حدود 80% رشد داشته است.
شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سطح استان قم 21 کارگزار توزیع نهاده‌های کشاورزی دارد که شبکه رسمی توزیع انواع نهاده‌های تولید شرکت می‌باشند و از این طریق کودهای یارانه‌ای را بر اساس سهمیه تعیین شده از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان، به دست کشاورزان و بهره برداران در بخش کشاورزی می‌رسانیم.

  • نویسنده :
  • منبع :