19 دی: یکم بهمن‌ماه، یادآور بمباران شهر مقدس قم و شهادت ۱۰۰ تن از مردم مظلوم در این حادثه دلخراش در دوران دفاع مقدس است، و شهادت همه اعضای گروه سرود مدرسه قطب راوندی دردناک‌ترین بخش این حادثه بود.
یکم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۵، سه‌راه بازار و چند نقطه دیگر شهر قم هدف حمله هوایی میگ‌های دشمن بعثی قرار گرفت که طی آن، جمع زیادی از مردم بی‌گناه، از جمله مینی‌بوسی از دانش‌آموزان گروه سرود مدرسه راهنمایی قطب راوندی که از اجرای سرود در سینما تربیت برمی‌گشتند، به شهادت رسیدند.
آمار شهدای این روز که توسط میگ‌های رژیم بعثی طی بمباران هوایی به شهادت رسیدند، ۸۸ نفر بود، که در سه‌راه بازار ۶۲ نفر، در خیابان زاویه پنج نفر، در خیابان طالقانی یک نفر، در خیابان باجک ۱۹ نفر و در خیابان جوادالائمه یک نفر به شهادت رسیدند.
دانش‌آموزان؛ محمدحسن بلالی بیدگلی، محمدمهدی هجرتی، سعید روانمهر کاشانی، سیدناصر حسینی، محمدرضا رسولی، جواد خودکار قمی، عسکری، محمدعلی امینی، حسین مقتصدی‌زاده و مهدی بابایی به همراه مربی حمید صادقی قمی از جمله شهدای این حادثه بودند.
شهادت همه اعضای گروه سرود مدرسه قطب راوندی دردناک‌ترین بخش این حادثه بود که مقام معظم‌ رهبری در این باره فرمودند: «شهدای گروه سرود جزو اتّفاقات نادر در دوران دفاع مقدّس است؛ یک تعدادی نوجوان مثلاً دوازده‌ساله، سیزده‌ساله، چهارده‌ساله، سرود می‌خوانند، بعد هواپیما می‌آید، همین گروه را هدف قرار می‌دهد، شلیک می‌کند، همه‌ آن‌ها ــ همه‌ یا نزدیک به همه ــ شهید می‌شوند. کو سرودشان؟ چه خواندند؟ چه گفتند؟ چه کردند؟ پدرمادرهایشان چه کار کردند؟ این‌ها احتیاج به تبیین دارد، این‌ها پیام دارد.»
به همین مناسبت با مدیرکل آموزش و پرورش استان قم به گفت‌وگو پرداختیم.
علیرضا رحیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریک ولادت امام جواد(ع) و امیر المومنین(ع) و همچنین گرامیداشت دهه فجر، اظهار کرد: حادثه بمباران مرکز شهر قم در سال ۱۳۵۶ منجر به شهادت ۱۰ نفر از دانش آموزانی شد که به همراه شهید حمید صادقی قمی بعد از اجرای سرود در محل سینما در راه بازگشت به مدرسه در سه راه بازار مورد اصابت قرار گرفتند.
وی در مقایسه حمله رژیم صهیونیستی جنایتکار و نامشروع به دمشق و شهادت ۵ نفر از سرداران سرافراز سپاه اسلام و حادثه بمباران مرکز شهر قم در سال ۱۳۵۶، عنوان کرد: اگر دیروز در سوریه سرداران ما به شهادت رسیدند یک پیام دارد و آن این است که ما بیخ گوش دشمنی رفتیم که دشمن بشریت است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم، بیان کرد: اگر ما امروز می‌توانیم از آبادان و خرمشهر اربیل عراق را نقطه‌ای مورد شلیک قرار دهیم و پایگاه دشمن را در سوریه نابود کنیم و سردمداران داعشی را به هلاکت برسانیم نشان دهنده این است که خون شهدای ما ثمر داده است.
رحیمی با بیان اینکه امروز نظام اسلامی در اوج قدرت و صلابت به حیات خود ادامه می‌دهد، تاکید کرد: کسانی که مدعی بودند انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را نخواهد دید امروز بزدلانه دست به ترور می‌زنند و توان و جرأت مواجه با انقلاب اسلامی را ندارند و این مسئله از برکت خون این شهدا است.
وی تاکید کرد: اگر دانش آموزان ما در سال ۵۶ مظلومانه به شهادت رسیدند امروز نظام اسلامی در جهت تحقق اهداف خود با صلابت به پیش می‌رود؛ و ما امسال چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی را در حالی به جشن می‌نشینیم و در حالی در انتخابات ۱۱ اسفند ماه که در واقع روز مانور جمهوری اسلامی پای صندوق بوده، حاضر می‌شویم که نظام اسلامی در اوج قدرت منطقه‌ای و جهانی است و در حوزه‌های مختلف خودکفا است و امروز عصبانیت دشمنان از همین خودکفایی نشات می‌گیرد.
رحیمی در پایان تصریح کرد: یمنی که ۸ سال در جنگ بود امروز می‌تواند کشتی آمریکایی را مورد هدف قرار دهد و از هیچ چیزی ابایی نداشته باشد و آمریکا را مستأصل کند همه از برکت خون شهدا است، اگر شهدا ایثار نمی‌کردند امروز این عزت و سربلندی را نداشتیم لذا همه هم پیمان در راهپیمایی ۲۲ بمهن و در انتخابات ۱۱ اسفندماه حاضر می‌شویم و از خون شهدا دفاع می‌کنیم. 
به گزارش ایسنا؛ امروز به مناسبت سالگرد شهادت دانش آموزان مدرسه قطب راوندی، جمعی از دانش آموزان قمی با حضور تعدادی از مسئولان استانی بر سر مزار این شهدا گرد هم آمدند.
  • نویسنده :
  • منبع :