یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «تهدید دوباره کرونا با آنفلوآنزا» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

همه‌گیری بیماری آنفلوآنزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸، حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر را در جهان به کام مرگ کشاند. آنفلوآنزای اسپانیایی یکی از مرگ‌بارترین وقایع بیماری در تاریخ بشر به حساب می‌آید. پس تعجب نکنید و انتظارش را داشته باشید که نه تنها آنفلوآنزا بعد از صد سال همچنان وجود دارد، بلکه کرونا هم با ما خداحافظی نکرده است.
رئیس اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: ما معمولاً در این موقع از سال انتظار داریم که میزان شیوع آنفلوآنزا و علائم تشدید تنفسی و عفونت ویروسی خیلی کم شده باشد اما الآن تعداد مراجعه به مطب‌ها و بیمارستان‌ها به ویژه در بخش اطفال به دلیل عفونت‌های ویروسی به صورت آنفلوآنزا بسیار زیاد است.
این روزها در کشور شیوع بیماری‌های تنفسی و رایج این فصل زیادتر شده و هرروز عده‌ای روانه مراکز درمانی شده یا در منزل دوران بیماری را سپری می‌کنند. هم سویه جدید کرونا افزایش یافته و هم آنفلوآنزا فراگیر شده است، البته علاوه بر ویروس کرونا و آنفلوآنزا، ویروس‌های زمستانی هم که باعث عوارض تنفسی می‌شوند، بسیار شایع هستند.
این روز‌ها در ترکیه از هر ۱۰ بیماری که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند دو نفر به‌صورت همزمان به کرونا و آنفلوآنزا مبتلا هستند که اوضاع را بغرنج کرده است. وضعیت ترکیه امروز می‌تواند اوضاع فردای ما باشد، چراکه به‌عنوان همسایه این کشور که از بسیاری جهات ویژگی‌های مشترک داریم و مراودات‌مان نیز با این سرزمین گسترده است، بعید نیست تا به درد آن‌ها مبتلا شویم.
دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه سویه جدید کرونا مرگ و میر ندارد به مردم توصیه کرد: همچنان به تزریق واکسن آنفلوآنزا ادامه داده و در مناطق و مراکز شلوغ از ماسک استفاده کنند، چرا که هنوز تا پایان سال زمان زیادی مانده،‌ضمن اینکه ویروس آنفلوآنزا تا فروردین و اردیبهشت هم شایع است.
  • نویسنده :
  • منبع :