19 دی: سخنگوی آموزش و پرورش با تاکید بر اولویت مدارس ابتدایی در توزیع شیر رایگان به دلیل ضرورت توجه به تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان در این گروه سنی، گفت: اعتبار برای توزیع شیر رایگان در قانون بودجه سال تحصیلی آینده لحاظ شده است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
علی فرهادی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره آخرین وضعیت تولید شیر مدارس در کارخانه‌ها اظهار داشت: کارخانه‌ها قصد انجام این کار را دارند اما تولید را نتوانسته‌اند، متناسب کنند؛ در واقع دولت و آموزش و پرورش آماده هستند و وزارت جهاد کشاورزی هم تلاش می‌کند که تولید کارخانه‌ها را افزایش دهد اما به دلیل توزیع نشدن ۱۰ساله شیر، محدودیتی در کارخانه‌ها ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در واقع حدود ۱۶ میلیون بسته شیر به صورت هفتگی بر نظام عرضه تحمیل شده؛ یعنی تقاضا نسبت به پیش از توزیع شیر رایگان در مدارس افزایش یافته است؛ بنابراین تا عرضه بخواهد که خود را تطبیق دهد، زمان می‌برد.
فرهادی اضافه کرد: اکنون هفته‌ای ۲ بار در مدارس ابتدایی کشور به جز سه یا چهار استان از جمله تهران و البرز شیر رایگان توزیع می‌شود.
سخنگوی آموزش و پرورش یادآور شد: توزیع شیر را به دستور رییس جمهور از استان‌های محروم آغاز کردیم و استان‌های محروم در اولویت قرار دارند و تولید شرکت‌ها را طوری تنظیم‌گری کردیم که از استان‌هایی که کم‌برخوردارتر هستند، شروع کنند. شرکت‌های تولید و توزیع شیر در این استان‌ها هم به شدت تلاش می‌کنند تا نیاز را برطرف کنند.
امسال هدف‌گذاری توزیع شیر برای مدارس دولتی بود
وی درباره توزیع شیر در مدارس غیردولتی اظهار داشت: اگر این امکان وجود داشته باشد، شیر رایگان دانش‌آموزی را به همه دانش‌آموزان در همه مقاطع می‌دهیم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد اما با توجه به محدودیت‌های عرضه و توقف چند ساله این طرح، هنوز مدارس دولتی به طور کامل در برخی از استان‌ها تحت پوشش قرار نگرفته‌اند؛ بنابراین امسال با توجه به محدودیت‌ها، هدف‌گذاری مدارس دولتی بود.
نگرانی برای سلامت شیر مدارس نداریم
سخنگوی آموزش و پرورش درباره وضعیت سلامت شیرهای رایگان در مدارس، توضیح داد: ناظر سلامت توزیع شیر رایگان در مدارس، وزارت بهداشت است و این وزارتخانه هم از لحظه تولید تا توزیع کار را به درستی انجام داده است.
وی افزود: در آن یک موردی هم که چند دانش‌آموز بد حال شده بودند، مشخص شد که مشکل از شیر نبوده است. باید دقت کنیم که برخی خبرهای اشتباه باعث نشود که یک طرح خوب که شخص رییس جمهور دستور اجرای آن را دادند و دولت برای اجرای آن در تلاش هستند، زیر سوال برود.
فرهادی اضافه کرد: شیر مدارس از نظر بهداشتی با توجه به اینکه از شرکت‌های دارای گواهی استاندارد با درجه بالا و با تایید وزارت بهداشت تهیه می‌شود، نگرانی برای سلامت آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه شیر فرادما و پاستورریزه و استریلیزه است، ماندگاری بالا دارد؛ بنابراین نگران فاسد شدن شیر و این مشکل نیستیم. وزارت بهداشت هم با حساسیت بالا این موضوع را پیگیری می‌کند.
  • نویسنده :
  • منبع :