19 دی: معاون علمی رئیس‌جمهور از اخذ ۳ هزار ردیف استخدامی برای نخبگان در دستگاه‌های اجرایی خبر داد.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجوز ۳ هزار ردیف استخدامی برای دستگاه‌های اجرایی کشور اخذ و از روز شنبه ۳۰ بهمن ماه در سامانه دانا اعلام شده است و تاکنون ۹ هزار و ۸۰۰ نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند.
وی اضافه کرد: تا امروز از این آمار ۳ هزار و ۵۰۰ نفر واجد شرایط اولیه هستند که بررسی شده و به زودی برای جایابی در دستگاه ها اعلام می‌شود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در ادامه از توافقات انجام شده با سازمان امور اداری و استخدامی خبر داد و تصریح کرد: جوانان استخدام شده که علاقه‌مند به تأثیرگذاری باشند، فوق‌العاده‌ای تحت عنوان "اثربخشی" در حقوق آنها در نظر گرفته می‌شود که با توجه به اثربخشی در سازمان، به آنها پرداخت خواهد شد تا جوانانی که جذب کار می‌شوند با انگیزه بیشتری به فعالیت بپردازند.
دهقانی فیروزآبادی در ادامه گفت: هوش مصنوعی خیلی شدیدتر از موج اقتصاد رقومی (دیجیتال) شغل‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد و هیچ بعید نیست که حتی تا ۴۰ یا ۵۰ درصد از شغل‌ها را از بین ببرد. کمااینکه اقتصاد دیجیتال هم بسیاری از شغل‌ها را از بین برد و شغل‌های جدید ایجاد کرد. 
وی ادامه داد: هوش مصنوعی هم قطع به یقین چنین تأثیری خواهد داشت با این تفاوت که هم قدرت بیشتری دارد و هم در زمان کوتاه‌تری این کار را خواهد کرد. 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: جامعه هدف اقتصاد رقومی، شغل‌های سنتی بودند؛ اما جامعه هدف هوش مصنوعی شغل‌های حرفه‌ای‌تر خواهند بود. یعنی متخصصان بیشتر تحت تأثیر این فناوری قرار خواهند گرفت.
وی گفت: از طرفی فرصت‌های استثنایی که هوش مصنوعی به کشور خواهد داد، بسیار می تواند در افزایش بهره‌وری و جبران عقب‌ماندگی‌ ها کمک کند.
دهقانی فیروزآبادی با اشاره به بازدید سفیر عربستان از خانه علم و فناوری تصریح کرد: کشورهای همسایه و کشورهای عرب، در سال‌های اخیر علاقه‌مندی خوبی به حوزه علم و فناوری نشان داده‌اند.
وی یادآورشد: معتقدیم نباید در پاسخ به علاقه‌مندی‌های آنها غیرفعالانه عمل کنیم بلکه باید سعی در گسترش ارتباطات خود داشته باشیم و همکاری‌های فناورانه تعریف کنیم، اینگونه طرفین می‌توانند منفعت ببرند و کارهای بزرگتری انجام دهند.
  • نویسنده :
  • منبع :