19 دی: رییس‌جمهور کشورمان پیش از عزیمت به ترکیه گفت: ما هدف‌گذاری کردیم که سطح روابط تجاری و اقتصادی با ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار برسد که این مهم با وجود ظرفیت‌های موجود، قابل دسترس است.
حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رییسی» رییس‌جمهور کشورمان امروز پیش از عزیمت به ترکیه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: جهت مذاکرات در روابط دو جانبه به ویژه در مسایل تجاری و اقتصادی این سفر انجام می‌شود. ما هدف‌گذاری کردیم که سطح روابط تجاری و اقتصادی را با ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار برسد که این مهم برای هر دو کشور با وجود ظرفیت‌های موجود، قابل دسترسی است.
وی افزود: اسناد مهمی در این سفر به امضا خواهند رسید که نشان از اراده دو کشور برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دارد.
رییس‌جمهور با اشاره به مساله فلسطین گفت: موضع مشترکی با ترکیه در حمایت از فلسطین و مردم مظلوم و مقتدر غزه داریم؛ تلاش‌هایی هم برای توقف بمباران‌ها انجام شده اما متأسفانه به دلیل حمایت آمریکا و کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی، شاهد کشتار زنان و کودکان در فلسطین هستیم.
رییسی گفت: یقین داریم پیروزی از آن فلسطین خواهد بود و حتماً نابودی از آن رژیم صهیونیستی است. وی افزود: از مسایل مهم در این سفر، مساله قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی است که می‌تواند در توقف جنایات مؤثر باشد.
رییس‌جمهور گفت: در راستای سیاست همسایگی و ارتباط با کشورهای اسلامی، ترکیه را برای توسعه روابط مناسب می‌دانیم. امیدوارم همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای ما توسعه یابد چراکه هر دو کشور، عضو سازمان‌های منطقه‌ای و همکاری اقتصادی اکو و شانگهای هستیم.
رییسی افزود: امیدواریم آنچه در سفر قبلی آقای اردوغان به تهران مورد بحث قرار گرفته، در این سفر تثبیت شود و گام‌های بلندی جهت توسعه روابط دو کشور برداشته شود.
پس از آن، سید ابراهیم رئیسی با بدرقه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، تهران را به مقصد آنکارا پایتخت ترکیه ترک کرد.
رئیسی در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی «رجب طیب اردوغان»، با وی ملاقاتی خصوصی خواهد داشت و سپس هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست دو رئیس جمهور برگزار می‌شود.
سپس روسای جمهور در نشست مطبوعاتی نتایج رایزنی‌های خود را با حضور رسانه‌ها تشریح خواهند کرد.
همچنین در جریان این سفر دو رئیس جمهور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه حضور خواهند یافت و رئیس‌جمهور با ایرانیان مقیم این کشور نیز دیدار می‌کند.
  • نویسنده :
  • منبع :