19 دی: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: اجرای طرح سرمایه‌گذاری ترکیه در منابع گازی ایران در این سفر پیگیری می‌شود؛ این مهم می‌تواند در جهت افزایش توان صادراتی ایران کمک کننده باشد.
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در خصوص جزئیات توافقات ایران و ترکیه در جریان سفر آیت الله رئیسی به آنکارا گفت: این سفر با محوریت تقویت همکاری‌ در زمینه انرژی و تمدید قرارداد بلندمدت گاز بین دو کشور انجام شده است.
وی ادامه داد: اجرای طرح سرمایه‌گذاری ترکیه در منابع گازی ایران در این سفر پیگیری می‌شود؛ این مهم می‌تواند در جهت افزایش توان صادراتی ایران کمک کننده باشد.
صفری با بیان اینکه در زمینه همکاری های انرژی و نفتی گفت‌وگوهایی در حال انجام است خبر داد: همچنین قرار است از طریق شهر خوی و شهر وان، شبکه برق ایران به شبکه برق ترکیه متصل شود. این یک حرکت رو به جلو هست. با این کار استارت یک همکاری در زمینه دانش‌بنیان زده شده است.
صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی از مرز ۲ میلیارد دلار گذشت
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به این مساله که در سفر رئیس‌جمهور به ترکیه علاوه بر مسائل اقتصادی، بر موضوع‌ فناوری‌های نو و دانش‌بنیان نیز تاکید خواهد شد عنوان کرد: من در دو سال گذشته و در سفرهای رئیس جمهور شاهد بودم که روی کارهای دانش بنیان تاکید شده و تقریبا حدود هشت خانه فناوری در کشورهای مختلف ایجاد شده است.
وی در تشریح این موضوع خاطرنشان کرد: خانه‌های فناوری بسیار مهم است. مثلا ما در یک کشور آفریقایی که در آن خانه فناوری تاسیس کردیم، شاهد ایجاد سیزده کارخانه دانش بنیان بودیم. یا در کشورهای دیگر بیش از ۲۰ کارخانه دارویی تاسیس شد. این خانه‌های فناوری در ازبکستان، ونزوئلا، کنیا، ارمنستان، اوگاندا و دیگر کشورها تاسیس شده و بسیار تاثیرگذار است. معاونت علمی ریاست جمهوری با همکاری وزارت خارجه در حال توسعه این موضوع است. 
دیپلمات کشورمان گفت: نقش خانه‌های فناوری جهت تبادل اقتصاد دانش‌بنیان بسیار مهم است. شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تجهیزات پزشکی، آی‌تی و صنعت هوافضا دستاوردهای خوبی برای کشور داشته‌اند. امسال صادرات دانش‌بنیان‌ها بین ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار شده ‎است؛ در صورتی که قبلا ۴۰۰ میلیون دلار بوده است. این رقم نشان از توجه ویژه رئیس‌جمهور به اقتصاد دانش‌بنیان در سفرهای خارجی دو سال گذشته دارد.
  • نویسنده :
  • منبع :