19 دی: فرماندار منطقه بلگورود روسیه اعلام کرد که همه سرنشینان هواپیمای نظامی «ایلیوشین ۷۶» که صبح امروز (چهارشنبه) در بلگورود سقوط کرد، جان باختند.
خبرگزاری تاس، ویاچسلاو گلادکوف در کانال تلگرامی خود نوشت: یک هواپیمای باری در منطقه «کوروچا» (Korocha) در مزرعه‌ای نزدیک یک روستا سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند.
به گفته فرماندار بلگورود، صحنه سقوط هواپیما اکنون محصور شده و اقدامات تحقیقاتی در حال انجام است.
یک فروند هواپیمای «ایلیوشین ۷۶» (IL-۷۶) حامل اسیران جنگی اوکراینی امروز (چهارشنبه) حوالی ساعت ۱۱:۰۰ صبح به وقت مسکو در منطقه بلگورود سقوط کرد. هنوز هیچ دلیلی برای سقوط این هواپیما اعلام نشده است.
بر اساس این گزارش، نیروی هوا فضای روسیه تیم تحقیقاتی به محل سقوط هواپیما اعزام کرده است.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ۶۵ نیروی نظامی اوکراینی، سه نگهبان و ۶ خدمه در این هواپیما حضور داشتند.

از طرفی یک دیپلمات روس معتقد است: حادثه سقوط هواپیمای حامل اسرای اوکراینی با شلیک نیروهای کی‌یف، سوالات جدی درباره دستیابی به توافق و تضمین اجرای آن را مطرح کرد.

به گزارش رسانه‌های روس، رودیون میروشنیک در کانال تلگرامی خود نوشت: حادثه سقوط هواپیمای ایلوشین ۷۶ در استان بلگورود روسیه این سوال را مطرح می کند که آیا اصلا دستیابی به هرگونه توافق با کی یف ممکن است.
رسانه‌های روسیه از میروشنیک به عنوان سفیر وزارت امور خارجه روسیه که مسئول وظایف مربوط به جنایات رژیم کی یف است، یاد کرده‌اند.
این دیپلمات روس در ادامه نوشت:‌ این حادثه خونین سوال بزرگی را در مورد احتمال حداقل رسیدن به برخی از توافقات در هر قالبی مطرح می کند. تضمین هایی که آنها می دهند، اگر هنوز نقض نشده باشد، قطعا نقض خواهد شد و در این شکی نیست.
شبکه تلویزیونی راشا تودی پیش از این به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: یک فروند هواپیمای ایلیوشین ۷۶ حامل اسیران اوکراینی در منطقه بلگورود در ۹۰ کیلومتری مرز اوکراین سقوط کرد. در میان سرنشینان این هواپیمای باری، ۶۵ اسیر اوکراینی، ۶ خدمه و سه نگهبان حضور داشتند. بنا بر این گزارش، قرار بود این اسیران اوکراینی برای تبادل به منطقه مرزی منتقل شوند.
در همین حال کانال تلگرامی تارنمای خبری اوکراینی "یونیان" به نقل از منابع آگاه در وزارت دفاع این کشور مدعی شد سقوط هواپیمای مذکور ناشی از عملیات نیروهای نظامی اوکراین بوده است.
این رسانه افزود که هواپیمای روس حامل موشک‌های پدافند هوایی اس ۳۰۰ برای شلیک به منطقه خارکیف بوده است.
در همین حال کانال تلگرامی تارنمای اسپوتنیک به نقل از نایب رئیس مجلس روسیه نوشت که در پی سانحه امروز، یک فروند هواپیمای ایلیوشین ۷۶ دیگر نیز که حامل ۸۰ اسیر اوکراینی بود از ادامه مسیر انصراف داد و بازگشت.
به گفته آندری کارتاپولوف، هواپیمای ایلیوشین روس به وسیله سه فروند موشک پاتریوت یا آیریس تی سرنگون شده است.
منابع خبری روس به نقل از یوگنی پوپوف دیگر نایب رئیس مجلس روسیه نیز نوشت: اوکراین از مسیر پروازی هواپیمای حامل اسیران جنگی اطلاع داشت.
از سوی دیگر، کانال تلگرامی یونیان نیز به نقل از وزارت دفاع اوکراین نوشت که این وزارتخانه هنوز نمی‌تواند تائید کند که هواپیمای روس در پی شلیک نیروهای کی‌یف سرنگون شده باشد.
بیانیه وزارت دفاع روسیه
با این حال، وزارت دفاع روسیه، سقوط هواپیمای ایل-۷۶ در منطقه بلگورود را حمله تروریستی رژیم کی یف خواند.
این وزارتخانه در بیانیه‌ای افزود: انهدام این هواپیما توسط نیروهای مسلح اوکراین از منطقه لیپتسی منطقه خارکف و با استفاده از سامانه موشکی ضدهوایی انجام شد.
وزارت دفاع روسیه افزود: تجهیزات راداری نیروهای هوافضای روسیه پرتاب دو موشک اوکراینی را ثبت کردند.
در ادامه این بیانیه آمده است: رهبری اوکراین به خوبی می‌دانست که طبق رویه جاری، امروز نظامیان اوکراینی با هواپیمای ترابری نظامی برای مبادله به فرودگاه بلگورود منتقل می‌شوند اما این کار را با هدف مقصر نشان دادن روسیه انجام داد.
پارلمان‌ها، حامیان کی‌یف را استیضاح کنند
ویچسلاو والودین رئیس دومای دولتی روسیه نیز در واکنش به این رخداد در جلسه عمومی دوما، از برنامه پارلمان روسیه برای ارسال نامه‌ای همراه با مستندات این حادثه به دیگر پارلمان‌های کشورهای جهان از جمله آمریکا و آلمان خبر داد.
وی در این باره گفت: باید بفهمیم از چه موشک‌ها و پرتابگرهایی استفاده شده است، بیایید درخواستی برای کنگره آمریکا و بوندستاگ آلمان آماده کنیم تا بالاخره نمایندگان این کشورها ببینند به چه کسی کمک مالی می‌کنند، این (دولت اوکراین) رژیم نازی است. بایدن، مکرون، شولز و دیگر سیاستمداران به مسئولیت خود پی ببرند و نمایندگان مجلس باید آنها را استیضاح کنند.
والودین همچنین پیشنهاد کرد که موضع دومای روسیه در مورد این موضوع به اطلاع پارلمان های دیگر کشورها برسد.
رئیس دومای دولتی روسیه افزود: آنها به سوی سربازان خود در آسمان شلیک کردند، در حالی که مادران، همسران و فرزندانشان منتظر این اسرا بودند.
  • نویسنده :
  • منبع :