19 دی: حضور در هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های ایران و ترکیه، امضای ۱۰ سند همکاری، نشست مشترک با تجار و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه و دیدار با ایرانیان مقیم این کشور از جمله برنامه های رئیس جمهور در این سفر یک روزه و فشرده بود.

سید ابراهیم رئیسی روز گذشته بعد از برگزاری جلسه هیأت دولت در رأس هیأتی سیاسی - اقتصادی و به منظور شرکت در شورای عالی همکاری های ایران و ترکیه عازم آنکارا شد. در این سفر تعدای از وزرا و اعضای کابینه دولت سیزدهم از جمله احمد وحیدی، وزیر کشور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، جواد اوجی وزیر نفت، حجت الله عبدالملکی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که از نیویورک مستقیما به آنکارا سفر کرده بود و همچنین حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی از اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه، رئیس جمهور را همراهی کردند. 

بدرقه رسمی در مهرآباد و استقبال در اسن‌بوغا (فرودگاه آنکارا) 

آیت الله رئیسی پیش از ظهر روز گذشته با بدرقه رسمی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و حجت الاسلام محسن قمی معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری و نیز برخی وزرا فرودگاه مهرآباد را به مقصدآنکارا ترک کرد و ساعاتی بعد با استقبال عثمان آشکین بک رئیس ترکیه‌ای کمیسیون مشترک ایران و ترکیه و وزیر ورزش و جوانان این کشور وارد آنکارا شد.

استقبال رسمی اردوغان از آیت الله رئیسی 

رئیس جمهور در آغاز سفر خود به ترکیه در محل کاخ ریاست جمهوری «آق‌سرای» از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور مورد استقبال رسمی قرار گرفت. در مراسم استقبال رسمی از آیت الله رئیسی ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس رؤسای جمهور از یگان تشریفات حاضر سان دیدند. در حین نواخته شدن سرود ملی ۲۱ گلوله توپ به مناسبت حضور رئیس جمهور کشورمان و هیئت عالی همراه شلیک شد.

گفت‌وگوی خصوصی رئیسی - اردوغان 

در ادامه رؤسای جمهور دو کشور دیدار و گفت‌وگوی خصوصی داشتند و بعد از آن نشست شورای عالی همکاری های ایران و ترکیه با حضور مقامات دو کشور برگزار شد.

اعلام ظرفیت تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در نشست شورای عالی همکاری 

آیت الله رئیسی در هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری اقتصادی دو کشور، با تاکید بر ضرورت تلاش مقامات دو کشور برای تسریع در اجرای کامل توافقات فیمابین اظهار داشت: تشکیل و برگزاری هشت جلسه شورای‌عالی همکاری اقتصادی دو کشور نماد اراده سران ایران و ترکیه برای گسترش و ارتقای بیش از پیش سطح روابط فیمابین است و امیدوارم آثار آن در عرصه عمل نیز هر چه سریع‌تر آشکار شود. 

رئیس جمهور با بیان اینکه انتظار از نتایج برگزاری این جلسه ایجاد جهش در توسعه روابط دوکشور می‌باشد، افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در دو کشور، تحقق هدف رسیدن به حجم ۳۰ میلیارد دلاری در همکاری‌ها و تبادلات تجاری را کاملا قابل دسترس می‌دانیم.

امضای ۱۰ سند همکاری دو جانبه 

مقامات دو کشور پس از حضور در هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های ایران و ترکیه، در حضور روسای جمهور، ۱۰ سند همکاری در زمینه‌های فرهنگی، رسانه و ارتباطات، حمل و نقل ریلی و هوایی، ‌ برق، انرژی و اقتصادی و مناطق آزاد تجاری امضا کردند. 

این اسناد همکاری از سوی وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و رئیس شرکت توانیر جمهوری اسلامی ایران و وزرای صنعت و فناوری، حمل و نقل و زیرساخت، انرژی و منابع طبیعی، کشور، فرهنگ و گردشگری، رئیس سازمان ارتباطات ریاست جمهوری و معاون وزیر تجارت ترکیه به امضا رسید.

گرامیداشت نام سردار سلیمانی در نشست خبری آنکارا 

آیت الله رئیسی پس از اتمام مراسم امضای تفاهم نامه های همکاری مشترک ایران و ترکیه، در نشست مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه حاضر شد و ضمن ابراز رضایتمندی از برگزاری هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه، بر اراده مقامات دو کشور برای ارتقاء و جهش روابط در بخش‌های مختلف بویژه در بخش تجاری و اقتصادی تأکید کرد و گفت: معتقدیم دو کشور ایران و ترکیه با برخورداری از ظرفیت‌های بسیار بالا می‌توانند در مسیر توسعه و جهش در روابط گام‌های مهمی بردارند و در این راستا در مرحله اول برای افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی به میزان ۳۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده که با تلاش مسؤلان و فعالان اقتصادی دو کشور کاملاً امکان تحقق آن وجود دارد. 

رئیس جمهور در ادامه بخش‌های مختلف انرژی، حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، فرهنگی و مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان‌یافته را از جمله زمینه‌های موجود و مورد توافق دو کشور برای توسعه و ارتقای سطح روابط میان ایران و ترکیه برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم هیچ‌گونه تردیدی ندارد و در این مسیر ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم دست‌ساخته آمریکا و رژیم صهیونیستی یعنی گروهک تروریستی داعش گواه روشنی بر این مدعاست.

فعالان اقتصادی ترکیه شنونده سخنرانی رئیس جمهور 

برنامه بعدی سفر آیت الله رئیسی به ترکیه، دیدار با فعالان اقتصادی دو کشور با حضور رؤسای جمهوری ایران و ترکیه بود. 

رئیس جمهور شامگاه چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به ترکیه، در نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به افزایش سطح روابط اقتصادی با ترکیه است، تصریح کرد: جلوه این تصمیم در اسناد و توافق‌نامه‌هایی که امروز میان دو کشور به امضا رسید به نمایش درآمد. 

وی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه ظرفیت‌های متقابل متنوعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر دارند، افزود: دو کشور برای افزایش حجم تبادلات تجاری تا ۳۰ میلیارد دلار در گام اول توافق کرده‌اند و شما فعالان اقتصادی افسران میدانی برای تحقق این هدف را بر عهده دارید. 

آیت الله رئیسی با بیان اینکه به طور طبیعی در روند هر فعالیتی ممکن است مشکلات و کاستی‌هایی پیش بیاید، ‌ اظهار داشت: مشکلات هر قدر هم جدی باشند نباید باعث توقف فعالیت‌ها و تلاش برای ارتقای سطح روابط فیمابین شود.

حضور رئیس جمهور در جمع ایرانیان مقیم ترکیه 

آیت الله رئیسی شامگاه چهارشنبه در پایان سفر فشرده و کوتاه خود به ترکیه، در دیدار جمعی از ایرانیان مقیم این کشور، با تبریک شب ولادت امیرالمومنین علی (ع)، روابط ایران و ترکیه را متکی بر سوابق تاریخی و اشتراکات اعتقادی دو ملت و کشور توصیف و تصریح کرد: امروز هم علاوه بر ظرفیت‌های متقابل بسیار خوبی که برای گسترش روابط وجود دارد، اراده سران دو کشور نیز تعمیق و تقویت بیش از پیش روابط است. 

رئیس جمهور با اشاره به اراده روسای جمهور ایران و ترکیه برای ارتقای سطح روابط، نقش ایرانیان مقیم ترکیه را در عملیاتی کردن تصمیمات اتخاذ شده برای توسعه روابط دو کشور مهم دانست و اظهار داشت: علاوه بر عرصه اقتصادی، گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است ایرانیان مقیم خارج برای حفظ ارتباط خود و فرزندان‌شان با هویت، فرهنگ و سرزمین اجدادی تلاش کنند. 

رئیسی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب ایران برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی، ایرانیان مقیم خارج از کشور را به استفاده از این ظرفیت‌ها فراخواند. 

بیانیه مشترک دو کشور در پایان سفر رسمی آیت الله رئیسی به ترکیه 

جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در پایان سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به این کشور در بیانیه مشترکی بر عزم راسخ دو کشور برای گسترش مناسبات دوجانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی تأکید و ضمن تببین دیدگاه‌های خود در خصوص مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه ضرورت همکاری در راستای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه، تاکید کردند: برای بازگشت به شرایط عادی در منطقه دریای سرخ، اقدامات قاطع برای جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی ضروری است. 

در بخشی از این بیانیه آمده است: 

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در پرتو روابط سنتی خود بر اساس احترام متقابل، منافع مشترک، دوستی و پیوندهای ریشه‌دار فرهنگی و تاریخی، بر اراده قوی سیاسی خود برای گسترش روابط در همه زمینه‌ها از طریق دیدارهای متقابل در سطوح عالی و تقویت ارتباطات بین مردم تاکید کردند.

دو کشور برعزم خود برای مبارزه مشترک با همه اشکال و مظاهر تروریسم که به یکی از بزرگترین چالش‌های عصر ما تبدیل شده و آسیب‌های زیادی در منطقه وارد کرده، تصریح نمودند و بر مبارزه با قاچاق کالا، سلاح، مواد مخدر و مبارزه با جنایات سازمان‌یافته در طول مرزهای مشترک تاکید کردند. 

ترک آنکارا و ورود به تهران 

رئیس جمهور پس از انجام سفر رسمی فشرده و پرکار یک روزه، ترکیه را بامداد امروز به مقصد جمهوری اسلامی ایران ترک کرد و نهایتا ۴ بامداد امروز پنج شنبه ۵ بهمن ماه وارد فرودگاه مهرآباد شد.

حاشیه‌های سفر رئیس جمهور به ترکیه/حافظ‌خوانی رئیسی برای اردوغان 

آیت الله رئیسی در سفری که به آنکارا داشت، در گفت‌وگوی خود با اردوغان، تفألی به حافظ زد و از آن به آینده رژیم صهیونیستی تعبیر کرد.

ساخت فیلم‌های مشترک ایران و ترکیه

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره روابط فرهنگی ایران و ترکیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دو همسایه قدیمی با تاریخ و مفاخر فرهنگی مشترک هستند که مورد احترام و تکریم هر دو ملت است و این امر بهانه تعمیق تعاملات و رفت و آمد دو کشور است. امروز دو تفاهم نامه مهم را با ترکیه به امضا رسانیدم که یکی تفاهم‌نامه جامع همکاری‌های رسانه‌ای بین دو کشور است. 

وی افزود: تقاق مهم دیگر تفاهم نامه ارتباطات فرهنگی بود که سال ۲۰۲۵ را سال فرهنگی ایران و ترکیه اعلام کردیم. از ترکیه برای حضور ویژه در نمایشگاه کتاب سال ۲۰۲۵ دعوت کردم. ساخت فیلم‌های مشترک توسط هنرمندان ایرانی و ترکیه‌ای پیوند راسخ فرهنگی بین دو کشور را نشان خواهد داد.

  • نویسنده :
  • منبع :