19 دی: وزیر امور خارجه پاکستان گفت که احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی برای همکاری پاکستان و ایران مهم است.
جلیل عباس جیلانی در کنفرانس خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود افزود: روابط نزدیک پاکستان و ایران منبع مهم ثبات در منطقه است.
وی افزود: پاکستان و ایران مصمم به گسترش دامنه همکاری های سیاسی و امنیتی بین خود هستند.
جیلانی تاکید کرد: تمامی کانال‌های ارتباطی امنیتی و نظامی با ایران برای حل همه مشکلات فعال شده است.
وزیر خارجه پاکستان ضمن خوشامدگویی به هیات دیپلماتیک ایران به اسلام آباد گفت که سفر امیرعبداللیهان ظرف مدت کوتاهی هماهنگ شد که این نشان دهنده اهمیت مناسبات دو کشور است. ایران و پاکستان دارای مشترکات فرهنگی و دینی هستند و روابط مبتنی بر برادری و دوستی است.
وی گفت: امروز با آقای امیرعبداللهیان درباره موضوعات مختلف دو جانبه به طور دقیق بحث کردیم و تمام موضوعاتی که به نفع دو کشور است را در دستور کار گنجاندیم.
جیلانی ادامه داد: دو طرف در نشست امروز تاکید داشتند که روابط نزدیک دو کشور برای رفاه و توسعه مهم است و این روابط منبعی برای صلح و ثبات در منطقه است.
وزیر خارجه پاکستان با بیان اینکه دو طرف نسبت به توسعه روابط و همکاری‌های سیاسی تصمیم گرفتند، افزود: هم‌چنین باور داریم خطر تروریسم چالش مشترکی بین دو کشور است و  ایران و پاکستان مصمم هستند تا رویکرد جمعی و گروهی مبتنی بر همکاری جهت مقابله با تروریسم اتخاد کنند و این امر تنها با اتخاذ مکانیزم‌های سازمانی امکان‌پذیر است.
جیلانی با تاکید بر اینکه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور از اصول اساسی همکاری میان دو کشور است گفت: ما توافق کردیم درباره موضوعات اقتصادی و افزایش رفاه در مناطق مرزی با یکدیگر همکاری داشته باشیم. افتتاح مشترک بازارچه های مرزی، خط انتقال برق که در آوریل 2023 انجام شد، نشان دهنده اهتمام رهبران دو کشور نسبت به این موضوع است. به علاوه امروز توافق کردیم نسبت به ساخت پنج بازارچه مرزی دیگر اقدام کنیم.
وی ادامه داد: نشست امروز ما دارای نتایج ملموس و مهمی بود که خلاصه‌ای از آن را اینجا ارایه می‌کنم؛ ایجاد مکانیسم مشاوره‌ای در سطح وزاری خارجه دو کشور که این مکانیسم سطح عالی به طور منظم با هدف نظارت و پیشرفت در همکاری‌های دو کشور ایجاد می شود. هم‌چنین درباره ضرورت ایجاد همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم و رفع نگرانی امنیتی دو طرف توافق کردیم تا در اولین فرصت افسران رابط میان دو کشور منصوب شوند و به شهرهای "تربت" و "زاهدان" اعزام شوند. درباره بازارچه‌های مرزی فعال دو کشور نیز صحبت کردیم و اینکه در آینده نزدیک چند بازارچه مرزی دیگر هم احداث می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :