19 دی: مدیرکل انتقال خون استان قم گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، ۱۰ هزار و ۵۵۳ فرآورده خونی از این استان به شبکه ملی خون کشور، اهدا شد که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۷ درصد افزایش یافته است.
مهدی پهلوانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: اهدای فرآورده های خونی از استان قم به شبکه ملی خون کشور از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۱ حدود هشت هزار و ۷۵۴ فراورده بوده است.
وی ادامه داد: آمارهای امسال در این زمینه نشان می دهد که ۱۱ درصد از تعهد سازمانی جلوتر هستیم.
بنا به گفته پهلوانی دی ماه امسال، یک هزار و ۲۹۱ فرآورده خونی از قم به شبکه ملی خون کشور، اهدا شد که نسبت به دی ماه سال گذشته بیش از ۳۶ درصد رشد داشته است.
کاهش هفت درصدی ارسال خون به بیمارستان های استان
وی با اشاره به اینکه از فروردین تا پایان دی ماه سال گذشته، ۴۹ هزار و ۱۵ واحدخون به بیمارستان های مختلف در استان ارسال شد، گفت: این آمار در مدت مشابه امسال، ۴۸ هزار و ۶۸۸ واحد خون بوده است که کاهش هفت درصدی را نشان می دهد.
پهلوانی گفت: ارسال خون به بیمارستان ها در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال قبل با بیش از ۱۶ درصد افزایش همراه بوده است به طوری که دی ماه امسال پنج هزار و ۲۶۱ واحد و دی ماه سال گذشته چهار هزار و ۳۹۷ واحد خون به بیمارستان های قم ارسال شده است.
۹۰ هزار واحد خون در قم سال گذشته تبدیل به فرآورده شد
مدیرکل انتقال خون استان قم اضافه کرد: ۹۰ هزار واحد خون در سال گذشته در این استان تبدیل به فرآورده شد که ۶۰ هزار فرآورده در قم مورد استفاده قرار گرفت و ۱۰ هزار فرآورده به شبکه ملی خون کشور، اهدا شد.
وی بیان کرد:‌ از ۹۰ هزار واحد خون اهدا شده در سال گذشته در استان قم، ۲۰ هزار واحد خون برای پلاسما استفاده شده است.
این مسئول عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر برای اهدای خون به این سازمان مراجعه داشتند که از این تعداد هشت هزار و ۵۰۰ نفر از اهدا معاف شدند.
وی با اشاره به اینکه صد درصد نیاز خون مردم قم از داخل استان تامین می شود، بیان کرد: سال گذشته از هشت هزار و ۵۰۰ نفر اهدا کننده، حدود ۴۰ هزار اهدای خون موفق انجام شد.
تعداد مراجعان برای اهدای خون در ۱۰ ماه گذشته امسال به گفته مدیرکل انتقال خون استان قم ۴۲ هزار و ۳۷۴ نفر بوده است.
پهلوانی با اشاره به این که با هر اهدای خون سه نفر از مرگ نجات می یابند و یا زندگی بهتری را خواهند داشت، گفت: خون یک درمان بدون جایگزین است و نقش ادارات کل اهدای خون در همه استان ها بسیار حیاتی است.
وی گفت: در سال های آینده بیمارستان های بزرگی در قم به بهره برداری می رسد که اگر فرآورده های خونی آن‌ها تامین نشود به طور حتم با مشکل مواجه خواهیم شد.
  • نویسنده :
  • منبع :