19 دی: یک منبع رسمی در فدراسیون روسیه گفت: داده های به دست آمده از رمزگشایی دو جعبه سیاه شامل ضبط صوت و اطلاعات پروازی هواپیمای ترابری نظامی ایلیوشین-۷۶ حامل اسیران اوکراینی که بر فراز منطقه بلگورود روسیه سرنگون شد، گزینه سقوط را منتقی و عامل خارجی به عنوان دلیل سرنگونی را تأیید می کند.
به گزارش خبرگزاری تاس،‌ این منبع رسمی سه‌شنبه به این رسانه رسمی روسیه گفت: داده های استخراج شده از جعبه سیاه این هواپیما، تمام گزاره‌های احتمالی درباره سقوط این هواپیما را رد می‌کند.
وی ادامه داد: بنا بر این اطلاعات،‌ هواپیما در معرض برخورد خارجی قرار گرفته و به عبارت دیگر، در هوا ساقط شده است.
این مقام روس که به نام و عنوان وی اشاره نشده است، با بیان اینکه تجزیه و تحلیل داده های جعبه سیاه ادامه دارد، اظهار داشت: این کار رو به اتمام است و کارشناسان بدون هرگونه عجله مشغول فعالیت هستند.
منابع خبری روس روز چهارشنبه چهارم بهمن ۱۴۰۲ گزارش دادند: اوکراین یک هواپیمای ترابری نظامی ایلیوشین ۷۶ را بر فراز استان بلگورود که حامل ۶۵ اسیر اوکراینی برای تبادل بود، سرنگون کرد. همه اسیران داخل هواپیما و همچنین ۶ خدمه و سه نفر همراه - در مجموع ۷۴ نفر جان خود را از دست دادند.
آندری کارتاپولوف رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه اعلام کرد: این هواپیما توسط ارتش اوکراین با سه موشک ضد هوایی سرنگون شده است. مقامات اوکراین، این اتهام را رد کرده‌اند؛ از آن جمله، زلنسکی رئیس‌جمهوری این کشور، خواهان تحقیقات بین‌المللی در این باره شده است.
نماینده دائم روسیه در وین روز جمعه اعلام کرد: روسیه نه از سازمان امنیت و همکاری اروپا و نه از سازمان ملل متحد برای تحقیق در مورد حادثه سرنگونی این هواپیما دعوت نکرده است.
کمیته تحقیقات روسیه روز جمعه در این زمینه گزارش داد که در میان اسناد کشف شده از محل سقوط ایلیوشین-۷۶ سرنگون شده، اسناد اسیران جنگی اوکراینی وجود دارد که در این سقوط جان خود را از دست داده اند.
این کمیته افزود: علاوه بر این، نقطه پرتاب موشکی که به هواپیما اصابت کرد نیز شناسایی شده است.
بنا بر گزارش این کمیته، سامانه پدافند هوایی اوکراین که اقدام به شلیک موشک به این هواپیمای روس کرد، در منطقه خارکف قرار داشت.
رئیس‌جمهوری روسیه نیز ششم بهمن‌ماه در این باره گفت: اداره مرکزی اطلاعات نیروهای مسلح اوکراین از مأموریت هواپیمای ایل-۷۶ در زمینه انتقال اسیران جنگی این کشور از روسیه به محل تبادل اسیران اطلاع داشت.
ولادیمیر پوتین در دیدار با جمعی از دانشجویان شرکت‌کننده در عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین که در شهر سن‌پترزبورگ گردهم آمده بودند، افزود: نیروهای مسلح اوکراین با وجود دانستن این موضوع به این هواپیما حمله کردند.
وی اظهار داشت: نمی‌دانم که آنها از روی عمد یا اشتباه یا از روی بی‌فکری، این کار را انجام دادند؛ اما آشکار است که موشکی که هواپیمای ایلیوشین-۷۶ را ساقط کرد از قلمرو تحت کنترل اوکراین پرتاب شده است.
رئیس جمهوری روسیه گفت: قطعات جمع آوری شده از محل سقوط هواپیما نشان می دهد که سامانه موشکی یا ساخت فرانسه یا ایالات متحده آمریکا بوده که به زودی مشخص خواهد شد.
  • نویسنده :
  • منبع :