19 دی: مراسم افتتاحیه اولین مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی تخصصی زیست محیطی کشور همزمان با هفته دولت با حضور مسئولان و فعالان زیست محیطی در قم برگزار شد

مراسم افتتاح اولین مرکز خدمات زیست محیطی غیردولتی کشور همزمان با هفته دولت در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی ناشران با رعایت تدابیر بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار قم، نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم، مدیران استانی و جمعی از متخصصین و برگزار شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم در این جلسه ضمن تقدیر از حضور مدعوین، با اشاره به راه اندازی 12 مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی و همچنین 17 مرکز غیردولتی مهارت آموزی و انتقال تکنولوژی در سطح استان قم، از تلاش صورت گرفته در تشکیل اولین مرکز خدمات زیست محیطی غیردولتی کشور در استان تقدیر کرد و هدف از تشکیل این مرکز را افزایش فرهنگ زیست محیطی و ارائه راهکارها و مشاوره‌های علمی تخصصی در حل معضلات زیست محیطی و جلوگیری از روند روبه رشد آلاینده‌ها در استان اعلام کرد.

عباس خرمی، افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت، وجود صنایع آلاینده، کمبود فضای سبز استان با توجه به میزان جمعیت و... را از عوامل اصلی افزایش آلودگی در استان قم اعلام کرد و با اشاره به وجود کارشناسان محیط زیست عضو سازمان نظام مهندسی، از جمله راهکارهای مؤثر در کاهش آلودگی و اجرای تبصره 1 ماده 16 قانون هوای پاک عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با مسئولان استانی به منظور رفع مشکلات زیست محیطی استان، درخصوص نحوه بکارگیری کارشناسان محیط زیست در مراکز آلاینده و فلوچارت اجرایی آن، ایجاد ساختمان‌های سبز و استفاده از آب خاکستری نیز توضیحاتی ارائه کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این مرکز در استان با اشاره به رشد سریع آلودگی در استان نسبت به چندسال گذشته، تشکیل این مرکز را نقطه عطفی در ترویج فرهنگ زیست محیطی عنوان کرد.

سید رضا موسوی مشکینی، این مرکز را به عنوان بازوی اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست معرفی و آمادگی خود را برای اجرای قانون هوای پاک در استان قم اعلام کرد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم نیز ضمن تقدیر از تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه مهندس خرمی، موسوی و بختیاری و انتقاد از عدم حضور نمایندگان سازمان صنعت معدن تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی، رعایت ضوابط زیست محیطی را حائز اهمیت دانسته و درخصوص بررسی و تعیین میزان سهم و تأثیر تمام بخش‌ها از جمله صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و سایر بخش‌ها در ایجاد آلودگی و اقدامات لازم به منظور رفع آلودگی براساس میزان تأثیرگذاری، مطالبی را عنوان نمود.

مهرداد غضنفری همچنین فعالیت‌های پیشگیرانه و تشویقی را در اولویت اقدامات بیان کد و خواستار اجرای قانون هوای پاک توسط همه دستگاه‌ها شد.

درپایان مهندس موسوی، مسئول مرکز خدمات زیست محیطی ضمن تقدیر از حضور مدعوین با اشاره به انگیزه و امیدواری جمعی از کارشناسان محیط زیست در تشکیل این مرکز، خواستار همیاری تمامی مسئولان ذیربط استانی در رسیدن مرکز به اهداف خود که همان حل مسائل زیست محیطی و ترویج فرهنگ زیست محیطی و بهبود استفاده از منابع طبیعی می‌باشد، شد.

  • نویسنده :
  • منبع :