19 دی: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۷۰ درصد مزارع گندم استان در سال زراعی جاری با استفاده از بذرهای اصلاح شده زیر کشت رفته‌است که این مساله به طور حتم موجب افزایش کیفیت محصول تولیدی آن خواهد شد.
محمد علی سلامی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا پیرامون این موضوع، بیان داشت: سطح زیر کشت گندم در قم ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار است که در این میان پنج هزار و ۴۰۰ هکتار آبی و یک‌هزار و صد هکتار دیم است.
وی افزود: از آنجا که بیشترین حجم کشت گندم در قم به صورت گندم آبی‌است و از طریق‌ چاه‌های کشاورزی آبیاری می‌شود، کاهش بارندگی‌ها تاثیر زیادی بر روی روند تولید این محصول نداشته اما این موضوع بر روی گندم دیم استان تاثیرگذار بوده‌است.
وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل در زمینه تولید گندم در قم داشتیم، امسال علاوه بر استفاده گسترده از بذرهای اصلاح شده، روند تامین و تدارک کود مورد نیاز گندم‌کاران استان نیز به خوبی انجام شد و قم در این رابطه رتبه برتر را در سطح کشور بدست آورد.
سلامی گفت: در موضوع مبارزه با آفات و کنترل بیماری‌ها در مزارع گندم استان نیز وضعیت خوبی داریم و شرایط تحت نظر است تا بتوانیم با مدیریت فرآیند رشد گیاه، در زمان برداشت گندم به اهداف مورد نظر از نظر سطح تولید محصول دست یابیم.
وی افزود: متوسط تولید گندم در استان قم چهار و نیم تُن در هر هکتار است که امیدواریم این میزان در سال‌جاری با توجه به اقدام‌های کارشناسی صورت گرفته و همکاری خوب کشاورزان به پنج تُن برسد.

  • نویسنده :
  • منبع :