۱۹ دی: با اجرای سیاست حمایت از تولیدات قرآنی در عرصه فیلم و سینما از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای ششمین سال متوالی فیلم های مُلهم از مفاهیم و مضامین قرآنی در بخش سودای سیمرغ جشنواره بین المللی فیلم فجر مورد داوری قرار می‌گیرند و این معاونت حضور فعال خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار ۱۹ دی در گزارشی که سال گذشته از نشست داوران فیلم های قرآنی با معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد منتشر کردیم، سخنان امیدوارکننده دکتر علیرضا معاف، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نویدبخش آینده ای متعالی برای سیاست گذاری در ساخت و عرضه فیلم های قرآنی بود که خطاب به داوران گفت: ما در بحث‌های تئوریکِ زیرساختی می توانیم با کمک شما متخصصینِ فیلم های قرآنی، یک سندمانند تولید کنیم. تجمیع نگاه‌های صاحب نظران قرآنی، سینمایی و حوزه علوم ارتباطات اجتماعی می‌تواند برای هموارسازی و نهادینه شدنِ تولید و عرضه فیلم های قرآنی موثر باشد.
وی بر حفظ حرکت سینمایی و قرآنی داوران فیلم های قرآنی تاکید و اظهار امیدواری کرد تا برنامه های این جمع شروعی برای برنامه ریزی های کلان در آینده باشد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنان شهید سید مرتضی آوینی درباره سینمای رحمانی در مقابل سینمایی شیطانی تاکید کرد: این هیات و ترکیبِ متخصص می تواند مقدمه یک حرکت جمعیِ تشکیلاتی باشد و در شرایط پیچیده امروز، عملاً پرچم هنر قدسی را برافراشته نگه دارد.
بر همین اساس، در ادامه اجرای سیاست حمایت از آثار قرآنی در عرصه فیلم و سینما از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای ششمین سال متوالی فیلم های مُلهم از مفاهیم و مضامین قرآن و عترت (ع) در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر مورد داوری قرار می گیرند و این معاونت همچنان حضوری فعال خواهد داشت.
داورانِ فیلم‌های قرآنی این دوره از جشنواره فجر هم از اساتیدی هستند که طی سالهای گذشته در زمینه پژوهش، برنامه ریزی و تولید فیلم های قرآنی مُجدانه کار کرده اند و عبارتند از: عباس صالح مدرسه‌ای (کارگردان و تهیه کننده سینما)، امیرعباس قِلیچ لو (بازیگر، فیلمنامه نویس و کارگردان)، سید مصطفی زراوندیان (فیلمنامه‌نویس) که قرار است با انتخاب بهترین گزینه های معطوف به اهداف راهبردیِ این معاونت در توجه به مؤلفه های هویت ساز کلام الله مجید، موجبات ترغیب و تشویق هنرمندان سینمایی در پردازش این مضامین را به سهم خود فراهم سازند.
شایان ذکر است که در فجر 1400 برای نخستین بار دو سینماگرِ خادمِ قرآن در ترکیب هیات داوری بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز حضور داشتند؛ محمد داوودی و محمدعلی باشه آهنگر که در سال‌های اخیر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سینماگر خادم قرآن انتخاب شدند. پیش از این نیز سینماگران صاحب‌نام کشورمان همچون «مجید مجیدی، رضا میرکریمی، عباس صالح مدرسه‌ای، شهریار بحرانی، مجتبی راعی، کمال تبریزی، سید ناصر هاشم زاده، منوچهر محمدی، محمد داوودی، محمد علی باشه آهنگر، سید داوود میرباقری، امیرعباس قِلیچ لو، جمال شورجه و عبدالحمید قدیریان» مفتخر به کسب این مقام شده بودند.
هیات داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره های گذشته جشنواره بین المللی فیلم فجر، این فیلم‌ها و هنرمندان را انتخاب کرده بود. نرگس آبیار برای فیلم شبی که ماه کامل شد، مهدی فقیه به پاس یک عمر فعالیتِ هنری در ایفای نقشِ انسان‌های مُصلح و قرآنی، محمد حبیبی منصور برای مستند بانو، محسن عنایتی برای پویانمایی (انیمیشن) بنیامین، سیاوش سرمدی برای فیلم منصور، حسین دارابی، احسان ثقفی و احمد حیدریان نویسندگان فیلم‌نامه مصلحت، نازنین فراهانی به خاطر نقش آفرینیِ زیبا و متفاوت در راستای ترسیم عفو و بخشش در آموزه‌های دینی، بهروز شعیبی برای حضور در شکل گیری فیلم‌های مُلهم از مفاهیم و مضامین قرآن و عترت، کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری به خاطر انعکاس حماسه جاوید ایثار و شهادتِ خلبانان جان برکفِ جهاد مقدس، حامد عنقا برای نگارش فیلمنامه قرآنیِ غریب و بابک حمیدیان برای بازی در فیلم غریب در خلق شخصیت شهید محمد بروجردی.
  • نویسنده :
  • منبع :