19 دی: دبیر کل اتاق اصناف کشور از محرومیت صنوف بدون شناسه یکتا از خدمات دولتی از ابتدای سال ۱۴۰۳ خبر داد.
محمود بنانژاد دبیرکل اتاق ­اصناف کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، در خصوص شناسه یکتا گفت: همانطور که اطلاع دارید، نزدیک یکی دو سالی هست که بحث درگاه ملی مجوز‌ها عنوان و مطرح و اجرایی شد و صدور پروانه کسب از طریق درگاه ملی مجوز‌های صورت می‌گیرید.
وی افزود: هرمجوز صنفی­ که صادر می‌شود­، یک شناسه یکتا در قالب یک کد QR یا همان QR کدی که در روی پروانه‌های درج می‌شود شناسایی می‌شود؛ و دیگر هیچ واحد صنفی‌ای صرفا با پروانه کسب یا اون جواز صنفی‌ای که­ بصورت فیزیکی و کاغذی هست شناخته نمی‌شود و با یک کد بنام یکتا شناسایی می‌شود که همان­ QR کدی هست که در سامانه قرار دارد.
بنانژاد افزود، از ابتدای اجرای شدن این طرح تعداد زیادی مجوز صادر شده که در قالب درگاه ملی مجوزها­ که شناسه یکتا شو هم گرفتند. ولی قبل از این باتوجه به اعتبار­ پروانه‌های کسبی که­  ۵ ساله هستند، تعداد زیادی­ هم قبلا صادر شده بود که در درگاه اتاق اصناف و هیئت عالی نظارت­ نزدیک حدود­ بیش از دو میلیون و دویست­ تا سیصد هزار پروانه ­­کسب در صنوف مختلف در­ کل کشور صادر شده که البته معتبرند و هیچ مشکلی­ هم برای انجام فعالیت‌ها شان ندارند ولی با توجه به اینکه تمام این مجوز‌ها باید این کد شناسه یکتا را در قالب QR کد بگیرند، ظرفیتی در درگاه ملی مجوز‌های ایجاد شد که بتوانند پروانه‌های قدیمی شان را از حالت کاغذی به حالت الکترونیکی دربیاورند و کد شناسه یک تا را هم بگیرند و بتوانند از آن استفاده کنند.
دبیرکل اتاق اصناف کشور در ادامه افزود، تا پایان سال یک فرصتی گذاشتند که هرکس که شناسه یکتا را نداشته باشد از ابتدای سال بعد از خیلی از خدمات دولتی محروم خواهد شد. مثل افتتاح حساب و داشتن دستکاه پوز، پروند‌های مالیاتی و... دیگر مواردی که می‌توانند به عنوان خدمات اخذ کنند.
وی افزود، گرفتن کد شناسه یکتا هم خیلی آسان است، یعنی با درج­ سه تا از اطلاعات خاص آن صنف­ مثل شناسه صنفی، کد ملی یا شناسه حقوقی واحد صنفی و شماره تلفن همراه فردی که پروانه بنام او هست­­، کد شناسه یکتا بنام فرد صادر می‌شود و می‌توانند از خدماتی که داشتند استفاده می‌کردند در آینده هم­ استفاده کنند؛ لذا خواهشی که از همه عزیزان داریم با توجه به این که اغلب­ از فضای­ مجازی و دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلفن همراه و کامپیوتر­ استفاده می‌کنند، خیلی آسان هست برای یک واحد صنفی این شناسه یکتا را بگیرد تا از خدمات عمومی­ محروم نشود. لذل همه واحدهای­ صنفی که از قبل پروانه داشتند و درحال فعالیت هستند، با همین سه اطلاعات گفته شده می‌توانند در درگاه ملی مجوزهای­ وارد شده و شناسه خود را بگیرند و این را هم اضافه کنم که تمام کسانی که از درگاه ملی مجوز‌ها و صنوف خود مجوز گرفتند یک کارتابل برایشان ایجاد شده است و تک تک واحد‌های صنفی یک کارتابل هم در درگاه ملی مجوز‌ها و  هم ساامانه نوین اصناف دارند که می‌توانند از طریق آن کد خود را بگیرند.
دبیر کل اتاق اصناف کشور، در خصوص محاسن شناسه یکتا گفت: یک از مشکلات و معظلاتی که همیشه در بازار بوده اینست که افرادی بودند بدون مجوز در صنوف مختلف­ فعالیت می‌کردند. وقتی بدون مجوز فعالیت می‌کردند ممکن است هرگونه تخلفی را هم انجام دهند و هیچ­ وسیله‌ای برای رهگیری تخلفات وجود نداشته باشد؛ و در برهم زدن نظام بازار­ اختلالاتی را بوجود بیاورد و اولین حسنی را که دارد اینست که تمام واحد‌های صنفی که دارند فعالیت می‌کنند در قالب و در چتر­ قانون نظام صنفی فعالیت خواهند کرد. دوم اینکه رسیدگی به نظرات و شکایات و تخلفاتی­ که ممکن است در بازار وجود داشته باشد و برای مردم مشکل است ما در حال ایجاد امکانات دیگری در اتاق اصناف کشور هستیم که ارتباط مردم با ما راحتتر و نزدیکتر و مستند‌تر و مطمئن‌تر باشد. ضمن اینکه بازخورد آنرا از ما بگیرند.
وی­ افزود، به این ترتبیب که وقتی مشکلی ایجاد شده می‌توانند بارکدی که درمغازه و روی پروانه کسب­ نصب شده آنرا­ اسکن کنند و تمام اطلاعات واحد صنفی را می‌توانند با خود همراه با گزارش تخلف بیاورد و ما می‌توانیم پیگیری سریعتر و راحت تری انجام بدهیم.
  • نویسنده :
  • منبع :