19 دی: مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: تالاب مره قم از مهمترین آبگیرهای موجود در فلات مرکزی ایران است که نقش مهمی در پشتیبانی از حیات مسیر تاریخی مهاجرت پرندگان جهان از سیبری تا نیل و برعکس ایفا می‌کند.
محمدحسین بازگیر روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها(۱۳ بهمن‌ماه)، بیان داشت: تالاب مره یک تالاب بسیار ارزشمندی بین دریاچه نمک و حوزه سلطان است که نقش بسیار مهمی در اکوسیستم (بوم سازگان) منطقه دارد.
وی افزود: بیشتر تالاب‌هایی که در فلات مرکزی ایران بوده‌است خشک شدند، اما مره هنوز نفسی می‌کشد و تعداد قابل توجهی از پرندگان مهاجر هر سال در مسیر پرواز خود برای زمستان گذرانی،‌ استراحت و تجدید قوا و در مواردی لانه گزینی به آنجا می‌آیند.
وی با اشاره به این که هر سال سرشماری از پرندگان مهاجر در تالاب مره صورت می‌گیرد، ادامه داد: در حال حاضر این تالاب ارزشمند از مسیر تاریخی مهاجرت پرندگان (سیبری تا نیل و برعکس) که قدمت آن بسیار طولانی است، پشتیبانی می‌کند.
بازگیر توضیح داد: در این مسیر تاریخی، پرندگان از سیبری غربی به دریای خزر، سپس به فلات مرکزی ایران و بعد به دجله و فرات و از آن جا به نیل و سپس به اروپا مهاجرت می‌کنند و از آنجا مجدد به سیبری باز می‌گردند.
وی افزود: برآوردها نشان می‌دهد ۱۵ میلیون قطعه از پرندگانی مهاجر در این مسیر از آسمان کشور ما عبور می‌کنند؛ حدود ۲ میلیون قطعه از این پرنده‌ها برای تجدید قوا و استراحت و همچنین زمستان گذرانی روی زمین هم فرود می‌آیند.
وی ادامه داد: خیلی از آبگیرهایی که محل استقرار این پرندگان مهاجر بود به خصوص در فلات مرکزی ایران از بین رفته اما مره هنوز زنده است، بنابراین باید با همه توان مراقب این تالاب مهم بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: امروز ارزش تالاب مره کمتر از تالاب میانکاله نیست اما متاسفانه این تالاب مهم و زیبا در فلات مرکزی ایران در انزواست و خیلی‌ها آن را نمی‌شناسند و دست اندازی‌های خطرناک به حریم این تالاب و مشکلات زیادی در ورود آب به آن صورت گرفته است.
تالاب‌ها بوم‌سازگان بسیار مهمی هستند
بازگیر در ادامه با اشاره به این که تالاب‌ها به دلایل متعددی برای ما مهم می‌باشند، بیان داشت: تالاب‌ها جزو بوم‌سازگان بسیار مهمی هستند که خدمات بسیار زیادی را ارائه می‌دهند از جمله این که تالاب‌ها به عنوان زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی و بسیاری دیگر از جانداران معرفی می‌شوند.
وی افزود: همچنین تالاب‌ها هوای اطراف را تعدیل می‌کنند و نقش زیادی در تنظیم چرخه آب‌ و تقویت سفره‌های زیر زمینی دارند؛ تالاب‌ها علاوه بر داشتن ظرفیت طبیعت گردی، در کنترل محیط زیست، در حمایت از گونه‌ها، در کنترل آلودگی هوا و جلوگیری از سیل نیز تاثیر گذارند.
وی ادامه داد: روز جهانی تالاب‌ها بهانه‌ خوبی است تا یادی کنیم از این موهبت‌های الهی که در اختیار ما قرار گرفته و تلاش کنیم تا بیشتر هوای تالاب‌ها را داشته باشیم، چراکه در صورت آسیب دیدن آن‌ها، محیط زیست و به دنبال آن زندگی ما تحت تاثیر پیامدهای منفی قرار خواهد گرفت.
  • نویسنده :
  • منبع :