19 دی: دبیرخانه شورای ملی سالمندان به سالخوردگان توصیه کرد هنگام برف و یخبندان در خانه بمانند و در صورتی که قصد خارج شدن از منزل را دارند با دقت قدم بردارند و از جاهایی که یخ زده و لغزنده است، عبور نکنند.
به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان به افراد مسن توصیه شده است که مراقب باشند روی برف و یخ سر نخورند و کفش های خوب و ضد لغزش بپوشند؛ همچنین به آنها توصیه شده است که هنگام بیرون رفتن با دقت قدم بردارند و از جاهایی که یخ زده و لغزنده است، عبور نکنند.
پوشیدن لباس و جوراب گرم، کلاه، شال گردن و دستکش هنگام بیرون رفتن از دیگر توصیه هایی است که به سالمندان شده است و همچنین از عموم مردم خواسته شده است تا مراقب سالمندان تنها در اطراف خود باشند.
هوای برفی و یخبندان تهدیدات متعددی از جمله سرماخوردگی و سقوط و سرخوردگی و در پی آن شکستگی اندام را برای سالمندان در پی دارد به طوریکه شکستگی های ناشی از زمین خوردن از شایع ترین بیماری های دوران سالمندی است. کهولت سن اغلب عوارضی مانند استخوان های ظریف و شکننده، پوکی استخوان و ناتوانی در حفظ تعادل را به همراه دارد. چنانکه فاطمه حاجی‌ولی‌زاده رئیس اداره اسکلتی، عضلانی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است درصد بالایی از جمعیت سالمند کشور مبتلا به پوکی استخوان هستند.
وی افزوده است: شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان که با توجه به کاهش کیفیت و کمیت استخوان و در اثر ضربات بسیار خفیف یا سقوط از یک ارتفاع کوتاه رخ می‌دهند منجر به عوارض زیادی از جمله تغییر کیفیت زندگی، ایجاد درد و ناتوانی و از دست دادن استقلال افراد و نیز افزایش نرخ مرگ در سالمندان می‌شود.
متاسفانه پوکی استخوان هیچ علامت اولیه‌ای ندارد و زمانی بروز می‌کند که یکی از استخوان‌ها (معمولا استخوان لگن و مچ) می‌شکند. بسیاری از سالمندان هنگام سرخوردگی در هوای برفی و یخبندان دچار شکستگی، ناتوانی و عوارض شدیدی از جمله شکستگی لگن می‌شوند. همچنین شکستگی ران و دست شایع‌ترین عارضه سالمندان در روزهای برفی و یخبندان است.
با افزایش سن سرعت راه رفتن کم، گام ها کوچک تر و تعادل کمتر می‌شود که البته تمام این عوامل فرد را مستعد زمین خوردن می‌کند. لیز خوردن و سقوط آن در زمستان، به ویژه در شرایط یخبندان و برفی آسان است. علیرضا بهرامی کارشناس ارشد کاردرمانی نیز گفته است که بیشتر مراجعات در مورد توانبخشی سالمندان، مربوط به مشکلات ارتوپدی، شکستگی و در رفتگی‌هایی است که به خاطر افتادن ایجاد می‌شود.
سالمندان قبل از بیرون رفتن در هوای یخبندان باید مطمئن باشند که پله ها و مسیرهای پیاده روی صاف هستند به ویژه اگر پله یا پیاده‌روهای مرطوبی را می بینید که ممکن است یخ زده شوند، باید احتیاط را رعایت کنند. مسیرهای پیاده روی سالمندان هنگام یخبندان و برف باید پاک بوده و نمک پاشی شده باشد.
از دیگر توصیه هایی که به سالمندان می شود این است که هنگام برف و یخبندان چکمه هایی با کفی غیر لغزنده بپوشند چراکه این کار از لیز خوردن جلوگیری می کند. اگر فرد سالمندی از عصا استفاده می‌کند، نوک لاستیکی آن را قبل از اینکه صاف شود باید تعویض کند.
همچنین سرماخوردگی و آنفلوآنزا افراد بالای ۶۵ سال را در هوای سرد و برفی بیشتر تهدید می‌کند چراکه با افزایش سن، سیستم ایمنی بدن انسان به طور طبیعی ضعیف می‌شود در نتیجه هنگامی که سیستم ایمنی بدن قوی نباشد در برابر سرما آسیب پذیرتر است.
توصیه های هنگام رانندگی از دیگر جوانب احتیاطی در یخبندان و هوای برفی است که برای سالمندان حائز اهمیت است. رانندگی در زمستان می تواند برای هرکسی خطرناک باشد به ویژه برای سالمندان به دلیل کند شدن واکنش‌های حرکتی و کاهش بینایی و مشکلات دیگر خطرات بیشتری به همراه دارد. سالمندان باید خودرو خود را قبل از هوای یخبندان سرویس دوره‌ای کنند و در هوای برفی از ضد یخ و زنجیر چرخ استفاده کنند و از کارکرد درست برف پاک کن های شیشه جلو مطمئن باشند. سالمندان هنگام رانندگی در هوای برفی و یخبندان باید به اطرافیان خود خبر دهند که کجا می‌روند و چه زمانی منتظر بازگشت آنها باشند.
بر اساس برآوردهای انجام شده در سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سالمند در ایران زندگی می‌کنند که البته در این پیمایش، سن ۶۰ سال به عنوان آغاز سالمندی در نظر گرفته شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :