19 دی: رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: این سازمان، بیش از ۲۰۵ هزار نمونه خون از مجرمان جرایم خشن و پرتکرار را ثبت کرده که از این تعداد، ۱۱۵ هزار پروفایل (ساختار DNA) ژنتیکی استخراج شده است.
عباس مسجدی آرانی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه اگرچه بانک ژنتیک در سازمان پزشکی قانونی است، اما افتخار آن برای کل کشور است، گفت: بیش از ۲۰۵ هزار نمونه خون از مجرمین جرایم خشن و پرتکرار ثبت شده است که از این تعداد ۱۱۵ هزار پروفایل (نقشه ژنی یا همان ساختار DNA) ژنتیکی استخراج شده است.
مسجدی آرانی گفت: در این راستا نمونه تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ مورد یا شخص تطبیق داشته و ۲۰۰ مورد نمونه از سرصحنه برداشته شده که بعد از آن در آزمایشگاه‌های ژنتیک تطبیق داده شده است.
وی افزود: امکان نگهداری نمونه ژنتیک‌ها تا ۱۵ سال در سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
وی با بیان اینکه یکی از سازمان‌هایی که در بحران‌ها نقش کلیدی دارد سازمان پزشکی قانونی است، گفت: در ماه‌های اخیر اتفاقات تلخی را داشتیم یکی حادثه شهادت جمعی از هموطنان ما به دست داعش در کرمان بود که اتفاق افتاد و همکاران ما کمتر از ۲۴ ساعت شناسایی اجساد را  انجام دادند و تعیین تکلیف شدند. دیگری حادثه ون قم و کاشان بود که ۷ نفر غیرقابل شناسایی بودند و یا حادثه‌ای که در مرکز ترک اعتیاد لنگرود رخ داد و ۳۶ نفر فوت کردند و دیگری حادثه داریوش مهرجویی در البرز بود که هم روسای دادگستری و هم دادستان‌ها از اقدامات جهادی و علمی و دقیق سازمان پزشکی قانونی تشکر کردند. نقش همکاران ما در شناسایی ۳۶ فوتی در مرکز ترک اعتیاد لنگرود جلوی تنش‌های اجتماعی را گرفت چرا که دشمن می خواست از آن سوء استفاده کند و همکاران ما اجازه ندادند.
مسجدی افزود: در ۲ سال قبل کیت‌هایی با نمونه برتر ابداع کردیم و کیت ۲۸ لوکوس را بهره‌برداری کرده‌ایم که در سال آینده کیت ۳۲ لوکوس را بهره‌برداری می‌کنیم.
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به دستگاه الکل سنج تنفسی گفت: این دستگاه در حجم نمونه کم و با سرعت بیشتری می‌تواند پاسخ آزمایشات را بدهد و مورد استفاده پلیس، سازمان هواپیمایی و سایر دستگاه‌ها است.
وی در ادامه بیان داشت: در حوزه تصادفات قریب ۲۰ هزار فوتی تصادفات و بالغ بر ۵۰۰ هزار پرونده ضرب و جرح ناشی از تصادفات داریم و در قانون هفتم، با برگزاری جلسات متعدد، قرار شده که  تشکیل پرونده قضایی در دستگاه قصایی در این زمینه حذف شود و ان شالله بزودی و در سال اینده با ایجاد زیرساخت های لازم، تصادفات دیگر بین فراجا و بیمه ها حل و فصل می شود و نیازی نیست مردم به دستگاه قضایی و پزشکی قانونی مراجعه کنند و خدمت مهمی است و به محض اجرایی شدن این قانون ان شاءالله بتوانیم این خدمت را ارائه دهیم.
  • نویسنده :
  • منبع :