19 دی: سخنگوی دولت گفت: با اقدامات دولت در دو سال گذشته تولید بنزین عدد قابل توجهی افزایش یافته است اما در مقابل مصرف بنزنی هم در کشور بالا است. همزمان دولت هم مسیر افزایش تولید را به پیش می‌برد هم کنترل غیرقیمتی را مدنظر دارد.
علی بهادری‌ جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز با خبرنگاران طی سخنانی ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) و گرامیداشت دهه فجر، بیان کرد: رییس‌جمهور در هفته گذشته سفر پر برکتی به استان هرمزگان داشتند و به همت دستگاه‌های دولتی و خصوصی در حوزه‌های مسکن، راه، انرژی، بهداشت و درمان طرح‌های مختلفی به افتتاح رسید.
وی افزود: پیرو فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان در اولین جلسه دولت رییس‌جمهور تأکید کردند درخصوص اجرای این فرمایشات برنامه‌ریزی صورت بگیرد و محورهای مختلف این بیانات دسته‌بندی شد و تکلیف‌ها معین و ابلاغ شد.
سخنگوی دولت گفت: در این هفته اولین لبیک به فرمان اخیر مقام معظم رهبری صورت گرفت و بعد از 12 سال از تصویب ماده 24 قانون بهبود کسب و کار، هیات دولت با آیین‌نامه اجرایی این بخش از قانون موافقت کرد. این قانون در دست اجراست و بخشی از آن از سال گذشته عملیاتی شده است. این گام بزرگی برای تسهیل شرایط کسب و کارها خواهد بود و پیش از این نیز در این حوزه قدم‌هایی برداشته شده بود.
بهادری‌جهرمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: مقررات گمرکی که از گلایه‌های فعالان اقتصادی بود، در این دو سال به نصف رسیده و زمان بررسی و پاسخ به استعلامات گمرکی نیز از 11 روز به حدود 6 روز کاهش یافته و سرعت در انجام فرآیندهای گمرکی مشاهده می‌شود. هم‌چنین افزایش سرمایه‌گذاری در مجموعه‌های تولیدی را داشته‌ایم و به‌عنوان مثال تامین ارز در حوزه صنعت و معدن نسبت به چهار سال گذشته حدود 63 درصد رشد داشته است. این آمارها در سایر حوزه‌ها نیز وجود دارد. 17 مرکز اقتصادی در کشور ها ایجاد شده تا تولیدات ما به بازارهای خارجی معرفی شود و امور تجاری را تسهیل کند.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه دولت برای جذب نخبگان و حل مشکلات در این زمینه، عنوان کرد: در این دولت تدبیر مختلفی برای جذب نخبگان اندیشیده شده است؛ عضویت در هیات علمی یکی از مشوق‌های جذب است. با اراده و پیگیری خود دولت، مصوباتی داشتیم تا فرآیندهای جذب نخبگان در دانشگاه‌ها صورت گرفته و در زمینه بورسیه هیات علمی مصوباتی داشتیم که اجرا شده است. 160 نخبه در سال گذشته تحصیلی معرفی شدند و فرآیندهای جذب آنان در دانشگاه‌ها طی شده و مقدمات جذب نهایی شده و در مرحله تخصیص بودجه هستند.
سخنگوی دولت اظهار داشت: فرآیندهای جذب نخبگان به این حوزه‌ها محدود نیست و در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان هم برنامه‌ریزی داشتیم و حمایت‌ها در این عرصه افزایش داشته است. تعداد این شرکت‌ها در این دو سال حدود سه برابر شده و تعداد شاغلین در این شرکت‌ها هم رشد داشته است.
بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درخصوص ناترازی بودجه، گفت: طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه و مکاتبات با مقامت رسمی، ناترازی به‌خاطر تغییراتی که در مجلس بر بودجه صورت گرفته، بیش از 400 هزار میلیارد تومان برآورد شده و این حداقلِ ناترازی است. این عدد بسیار بالایی است و شاکله کلی بودجه را به نوعی تحت تاثیر قرار داده و حدود یک‌پنجمِ کل بودجه مصارف پیش‌بینی شده که منابع برای آن پیش‌بینی نشده است. با تاکیدات رهبر انقلاب برای جلوگیری از کسری بودجه و نظرات اجماعی کارشناسان، انتظار می‌رود با همراهی و نگاه کارشناسی این موضوع را بازنگری و مورد اصلاح قرار دهیم. البته مراحل تصویب بودجه طی نشده و مراحل دیگری هست و از مجلس می‌خواهیم خط قرمز همه‌ی ما کنترل تورم و رشد اقتصادی 8 درصدی باشد. چنین بودجه‌ای به‌خاطر آثار تورمی قابلیت اجرا نخواهد داشت.
وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری درخصوص رفع ناترازی در حوزه بنزین، عنوان کرد: ناترازی در حوزه‌ها به‌خاطر ناترازی بین تولید و مصرف است؛ البته مقداری نیز مصرف ما در انرژی بالا هست. سیاست دولت برای حل این ناترازی سیاست غیرقیمتی بوده و در همین راستا حرکت می‌کنیم.
سخنگوی دولت اضافه کرد: ما دو مسیر را دنبال می‌کنیم و اولین راه، افزایش عرضه است؛ مثلاً در حوزه بنزین پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری 2.7 میلیارد دلاری به رشد تولید رسیدیم و 50 میلیون متر مکعب افزایش داشتیم. در تولید بنزین افزایش چشمگیری داشتیم و البته نرخ مصرف در کشور هم بالاست. ما تولید خودرو را به‌خاطر نیاز بازار افزایش دادیم و هم‌چنین متأسفانه به‌خاطر خودروهای فرسوده و استفاده از خودروهای تک‌سرنشین، مصرف بنزین بالاست.
بهادری‌جهرمی اظهار داشت: دولت هم‌زمان مسیر کنترل غیر قیمتی را دنبال می‌کند و پیگیر جلوگیری از قاچاق هم هستیم و این موضوع را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم تراز را حفظ کنیم.
وی گفت: در عموم سال تراز در حوزه بنزین وجود دارد و در اوج مصرف و یا ایامی که یک پالایشگاه در حال اورهال است، تلاش می‌شود تأمین بنزین از طرق مختلف صورت بگیرد و امیدواریم با تدابیر دولت در افزایش عرضه و مدیریت همگانی در اصلاح الگوی مصرف، به تراز مناسب در این حوزه برسیم.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص پروژه‌های برنامه‌ریزی شده برای افتتاح در دهه فجر، خاطرنشان کرد: حدود 2400 طرح و پروژه به ارزش 410 هزار میلیارد تومان آماده افتتاح شده و برخی از این پروژه‌ها در سفرهای استانی به افتتاح رسیده است. تمامی اعضای دولت در دهه فجر حداقل به یک استان خواهند رفت. این طرح‌ها در حوزه‌های مسکن، انرژی، بهداشت و درمان و سایر حوزه‌هاست.
بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درخصوص مصوبه مجلس برای افزایش تعطیلات آخر هفته، گفت: ما این لایحه را سال گذشته به مجلس دادیم و این صوبه، طبق لایحه دولت بوده است. هنوز مجلس جمع‌بندی نهایی را در این زمینه نداشته و باید منتظر جمع‌بندی صحن مجلس باشیم و آنچه قانون‌گذار تصمیم بگیرد، ما نسبت به آن اقدامات اجرایی را خواهیم داشت. در لایحه دولت تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه مطرح بوده و باید منتظر ماند تا مصوبه چگونه خواهد بود.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص انتشار اوراق گواهی سپرده با 30 درصد سود، عنوان کرد: بانک مرکزی با هدف تامین منابع مالی برای تولید و واحد‌های تولیدی و سرمایه در گردش، تا سقف 280 همت نحوی صادر کرده تا برای طرح‌های تولیدی گواهی سپرده با نرخ سود 30 درصد داشته باشند. استقبال خوبی صورت گرفته و تقریبا تمام اوراق خریداری شده و روش تأمین مالی موثری برای واحد‌های تولیدی بوده و کمک می‌کند نقدینگی هم کاهش یابد.
بهادری‌جهرمی درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر حمله سایبری به زیرساخت‌های کشورمان، تصریح کرد: جنگ علیه ملت ایران در همه حوزه‌ها از جمله سایبری رخ می‌دهد و تروریست‌ها و حامیان آنها در این زمینه فعال هستند و می‌کوشند ظرفیت‌های خدمت‌رسانی به مردم را مورد حمله قرار دهند؛ مردم هدف این‌ها هستند. مجموعه‌های داخلی در تقابل با این حمله‌ها فعال هستند و اکثر قریب به اتفاق این هجمه‌ها کنترل و دفاع موثر می‌شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برخی ادعاها درخصوص اطلاع دولت عراق از حملات آمریکا علیه مواضع ما در عراق و سوریه، تصریح کرد: بر خلاف ارتش تروریستی آمریکا که حدود 750 پایگاه نظامی در سراسر دنیا دارد، ما پایگاه نظامی در کشوری نداریم و  برخی مستشاران نظامی به دعوت کشورها در عراق و سوریه داریم؛ حمله اخیر آمریکا به عراق بوده و ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و این نقض حاکمیت ملی عراق است.
سخنگوی دولت اضافه کرد: جای سوال است که محل‌هایی مورد حمله آمریکا قرار گرفت که از آن محل‌ها با داعش مقابله می‌شد. نکته دیگر اینکه همزمان با حمله آمریکا، داعش هم حملاتی انجام داد؛ قبلاً آمریکایی‌ها گفته بودند که داعش مولد آمریکاست و این هماهنگیِ پدر و فرزند را نشان می‌دهد. ما این اقدامات را محکوم کرده و کنار دولت و ملت عراق برای مقابله با شقوق مختلف تروریست بوده و هستیم.
بهادری‌جهرمی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه دولت برای مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های نفتی، عنوان کرد: در این دولت نگاه به درون در زمینه پروژه‌ها جایگزین نگاه به بیرون شده است و پیرو صحبت‌های اخیر رهبر معظم انقلاب، دولت اهتمام ویژه‌ای به واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی دارد.
وی عنوان کرد: رئیس‌جمهور نیز دستور ویژه‌ای برای بازنگری رویکرد واگذاری پروژه‌ها به سمت آنکه هرچه بیشتر از بخش خصوصی استفاده شود. فرآیند مناقصات معمولاً 40 ماه طول می‌کشید اما در دولت سیزدهم 6 قرارداد برای توسعه 7 میدان نفتی و گازی به ارزش 4.5 میلیارد دلار منعقد، تنفیذ و عملیات اجرایی آن انجام شده است که در نتیجه آن 190 هزار بشکه به تولید کشور افزوده شده است.
سخنگوی دولت اظهار داشت: همچنین 5 قرارداد برای 8 میدان نفتی و گازی به ارزش 14 میلیارد دلار تا پایان سال منعقد می‌شود که تقریباً در همه این قراردادها طرف حساب ما بخش خصوصی خواهد بود و در نتیجه این قراردادها ما انتظار داریم که 390 هزار بشکه نفت و 30 میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت تولید کشور افزوده شود.
بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه دولت برای کنترل بازار اظهار داشت: نگاه دولت برای کنترل بازار تشکیل وزارت بازرگانی است و لایحه‌ای در این زمینه برای مجلس ارسال کردیم و با طرح مجلس برای این کار هم موافقت داشتیم. دولت لایحه تشکیل سازمان بازرگانی داخلی را برای نظارت بر بازار ارائه کرد. نگاه دولت این است که ساختارهای موجود برای نظارت بر بازار کفایت نمی‌کند و کارآمدی لازم را ندارد و نیاز به ساختار متمرکز و قوی و دارای ابزار و تشکیلات و سازوکارهای لازم است تا بتواند نظارت موثری بر بازار داشته باشد.
وی افزود: علیرغم این اقدامات دولت طرح‌ها و لایحه‌ها یا در مجلس به تصویب نرسید و یا مسکوت ماند و کار بازار معطل و روی زمین ماند. نهایتاً رئیس‌جمهور تدبیر کردند که همه بخش‌های نظارت بر بازار در دولت زیر نظر وزارت صمت متمرکز شوند و در همین راستا وزیر صنعت معدن تجارت قائم مقامی در حوزه نظارت بر بازار منصوب کرد و به نوعی اختیارات به ایشان تفویض شد تا هماهنگ‌کننده و به نوعی انسجام‌بخش همه‌ی بخش‌های نظارتی بر بازار در همه بخش‌های دولت ویژه وزارت صمت باشد. در سطح ملی، محلی و استانی نیز همه بخش‌ها مکلف شدند همکاری لازم را با این مجموعه داشته باشند؛ البته دولت همچنان چشم انتظار تصویب لایحه وزارت بازرگانی در مجلس است.
سخنگوی دولت ادامه داد: علاوه بر این موضوعات، طرح‌هایی را به‌طور خاص برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در دستور کار خود قرار داده‌ایم. طرح فجر تا فطر یکی از این طرح‌هاست که بیش از 200 نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات از تولیدکننده تا مصرف‌کننده با در نظر گرفتن تخفیف‌های مناسب برای فروش در تمام نقاط کشور پیش‌بینی شده است؛ برخی از این نمایشگاه‌ها فعال شده‌اند و برخی طی روزهای آتی فعال خواهند شد و تا عید فطر ادامه خواهد داشت.
بهادری‌جهرمی در ادامه این نشست خبری اعلام کرد: در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی در صورت استفاده از کالابرگ و خرید از سبد غذایی مورد تایید وزارت کار، 220 هزار تومان به ازای هر فرد به مبلغ 400 هزارتومان کالابرگ افزوده می‌شود و هر فرد می‌تواند تا 620 هزارتومان از کالابرگ استفاده کند.
وی درباره اقدامات دولت زمینه ایجاد اشتغال خاطرنشان کرد: دولت 6 مسیر را در پیش گرفته و  روش‌های استخدامی بر مبنای آزمون‌های فراگیر و عمومی را در دستور کار خود قرار داده است. سه آزمون فراگیر و هشت آزمون نیز به صورت اختصاصی برگزار شده که بیش از 120 هزار نفر ظرفیت استخدام این آزمون‌های استخدامی بوده است. گام دوم دولت برای ایجاد اشتغال، تسهیل شرایط خوداشتغالی است که مهم‌ترین اقدام صورت گرفته در این راستا را می‌توان تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار عنوان کرد.
سخنگوی دولت گفت: در حوزه اشتغال بخش خصوصی و برای دسترسی آسان و برابر آحاد جامعه، سامانه جستجوی شغل در وزارت کار فعال شد، در این سامانه فرصت‌های شغلی کارآفرینان بخش خصوصی در معرض دید عموم کارجویان قرار می‌گیرد؛ به‌ویژه مجموعه‌هایی که دولت حمایت‌های تسهیلات از آنان داشته از طریق این سامانه هدایت می‌شوند و جذب نیروی کار به‌صورت عادلانه انجام شود. بورسیه‌های شغلی و دولتی، جذب ویژه نخبگان در دستگاه‌های دولتی و حل مسائل پیش‌روی کسب و کارها دیگر اقدامات دولت برای افزایش اشتغال است. در این راستا بیش از 6500 کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل به چرخه تولید بازگشته‌اند که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان هرمزگان، بیش از 600 کارخانه دیگر نیز فعال و به جمع صنایع خارج شده از رکود پیوستند.
بهادری‌جهرمی بیان کرد: با مجموعه اقدامات دولت در این زمینه، نرخ بیکاری از 10 درصد در ابتدای دولت به نرخ 7.6 درصد رسیده که کم‌ترین میزان نرخ بیکاری از سال 1384 به بعد است.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص اطلاعیه اخیر وزارت اطلاعات مبنی بر شناسایی جاسوسان موساد در 28 کشور جهان، خاطر نشان کرد: از مجموعه‌های امنیتی و اطلاعاتی و سربازان گمنام امام زمان(عج) تشکر می‌کنیم که در عرصه‌های تقابل با دشمن همواره فعال هستند، اقدامی هم که اخیراً انجام شد نشان از موفقیت و پیشرو بودن دستگاه امنیتی کشور دارد. همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند، ما در یک جنگ ترکیبی با دشمن به‌سر می‌بریم و این جنگ ترکیبی علیه ملت ایران نیز تنها محدود به فضای رسانه و افکار عمومی نبوده و در حوزه‌های مختلف است. البته در عموم آنها ملت بزرگ ایران پیروز شده است.
سخنگوی دولت بیان کرد: یکی از محورهای این جنگ ترکیبی نیز اقدامات خرابکارانه‌ در حوزه‌های امنیتی بوده که نه‌تنها در کشور ما بلکه در کشورهای دیگر هم عوامل آن از سوی دستگاه‌های امنیتی کشورمان شناسایی شدند. طبیعتاً در دیپلماسی امنیتی که دستگاه‌های امنیتی ما با حوزه‌های مختلف دارند، همان دستگاهی که شناسایی کرده توانمندی حقوقی و دیپلماسی امنیتی و اقدامات لازم برای مقابله با آنها را خواهد داشت.
بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درخصوص معافیت‌های مالیاتی، عنوان کرد: به‌عنوان مثال، کارمندان بخش خصوصی امسال تا سقف 13 میلیون تومان از مالیات معاف هستند و بسیاری از معافیت‌های مالیاتی ضروری هستند و طبیعی است که کسی نمی‌پسندد از حقوق زیر 12 میلیون تومان یا از فعالیت اقتصادی خرد مالیات گرفته شود. یا اینکه به‌عنوان مثال امسال به درخواست دولت، تولیدکننده‌ها تا 7 درصد از مالیات معاف شدند و البته لازم است در برخی معافیت‌ها تجدیدنظر شود که سازمان مالیاتی در این زمینه در حال کار است. هم‌چنین در زمینه معافیت‌های گمرکی عمدتاً به کالاهای اساسی که به سفره مردم مربوط می‌شود و در زمینه دارو تجهیزات پزشکی، کاهش مالیات بر ارزش افزوده از 9 به یک درصد را در کالاهای اساسی داشتیم.
  • نویسنده :
  • منبع :