19 دی: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دستگاه راهبردی صنعت هسته‌ای ایرانیوم در اختیار آمریکا، انگلیس و آلمان بود که توانستیم بعد از ۴ سال زحمت توسط دانشمندان داخلی این انحصار را بشکنیم.
محمد اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هماهنگی با آژانس رو به پیشرفت است و امید است همین رویه ادامه داشته باشد و ما بتوانیم فضایی که دشمنان برای صنعت هسته‌ای ایجاد می‌کنند را از این طریق بشکنیم و اجازه ندهیم که بیش از این اخلال کند.
وی ادامه داد: تعاملات ما با آژانس برقرار است، معاون گروسی هفته قبل در تهران بود و در دیداری که با کمالوندی داشت، مذاکراتی انجام شد.
جام حق ملت ایران است
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نتیجه بازی ایران و قطر هم بیان کرد: اگر خداوند به بچه‌ها توفیق بدهد مانند بازی که با ژاپن انجام دادند را با رعایت اساس تکنیک و تاکتیک که گروه مربی و سرمربی تنظیم می‌کنند، بازیکنان حتما برنده هستند. حق ملت ایران است که جام بازی های آسیایی به ایران برسد و تداوم داشته باشد.
اسلامی با بیان اینکه انحصار تولید دستگاه ایرانیوم در اختیار سه کشور آمریکا، انگلیس و آلمان است، خاطرنشان کرد: یک کار طاقت‌فرسای پژوهشی است که دانشمندان ما انجام دادند و موفق شدیم انحصار تولید این دستگاه که یکی از دستگاه‌ها و تجهیزات راهبردی صنعت هسته‌ای کشور است را بشکنیم.
وی با اشاره به اینکه این دستگاه بسیار گرانقیت است و البته به ما هم نمی‌فروشند، یادآور شد: ما این دستگاه را به‌شدت هم برای خطوط تولید و هم برای فرایندهای آزمون در صنعت هسته‌ای و حتی سایر صنایع به‌ویژه پتروشیمی‌ها و برای طیف‌سنجی ایزوتوپی نیاز داریم.
رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: به معنای واقعی کلمه امروز فناوری کشور به این قوت و تراز رسیده است که می‌تواند تولیدکننده و عرضه‌کننده و تامین کننده نیاز کشور باشد.
اسلامی افزود: یکی از مسائل مهم غناسنجی ایزوتوپی به‌خصوص در صنعت هسته‌ای است که وقتی روی فرایند باشد اختلاف درصد غنا پیش نمی‌آید به‌ خصوص در بخش دوم ایزوتوپ‌های پایدار است که خط آن را آغاز کرده‌ایم ۲۳۰ ایزوتوپ وجود دارد و زنجیره ارزش و اقتصاد دانش‌بنیان در این بخش است.
  • نویسنده :
  • منبع :