19 دی: «دونالد ترامپ» نامزد پیشرو حزب جمهوری‌خواه آمریکا با پیروزی در رقابت‌های درون‌ حزبی جمهوری‌خواهان در ایالت نوادا یک گام دیگر به نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آتی ایالات متحده نزدیک‌تر شد.
به گزارش رویترز، دونالد ترامپ در نوادا و جزایر ویرجین آمریکا در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان برای ریاست جمهوری پیروز شد تا به عنوان نامزد احتمالی این حزب در انتخابات عمومی با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا رقابت کند.
رئیس جمهور سابق آمریکا با کسب ۱۸۲ رأی یا ۷۴ درصد از ۲۴۶ هزار رأی داده شده در نودا، آخرین رقیب باقی مانده خود در رقابت جمهوری خواهان، نیکی هیلی را که با ۶۴ رأی، ۲۶ درصد از حمایت را به دست آورد، شکست داد.
با وجود اینکه هیلی تنها نامزد اصلی انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در روز بود، اما پس از آنکه ده‌ها هزار نفر از حامیان ترامپ در برگه‌های رای خود گزینه «هیچ‌کدام از این نامزدها » را انتخاب کردند، او شکست خورد.
نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، از کناره گیری از نامزدی خودداری می کند؛ اقدامی که خشم ترامپ را برانگیخته است. هیلی متعهد شده است که در رقابت باقی بماند و در ایالت زادگاهش کارولینای جنوبی که انتخابات مقدماتی آن قرار است در ۲۴ فوریه (چهارم اسفند) برگزار شود، آخرین تصمیم خود را اعلام کند.
هیلی هیچ مسیر مشخصی برای نامزدی ندارد و در نظرسنجی‌ها در کارولینای جنوبی که به مدت شش سال فرماندار آنجا بود، به شدت از ترامپ عقب مانده است.
با وجود اینکه نتایج در نوادا تأثیر کمی بر رقابت نامزدی جمهوری خواهان دارد، این ایالت یک میدان نبرد خواهد بود زیرا جمعیت آن می تواند به طرف هر یک از طرفین تغییر کند و نقش مهمی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر (آبان) ایفا کند.
در سال ۲۰۲۰، بایدن در نوادا با ۲.۴ درصد از ترامپ پیشی گرفت، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احتمال رویارویی دوباره بین بایدن و ترامپ در این ایالت نزدیک خواهد بود.
حدود ۳۰ درصد از جمعیت نوادا در سرشماری آمریکا خود را لاتین تبار یا اسپانیایی تبار توصیف می کنند و بر اساس آخرین آمار ایالتی، ۷۶۸ هزار نفر به عنوان رای‌دهنده «غیرحزبی» برای انتخابات ثبت نام کرده اند، که بیشتر از رای‌دهندگانی است که به عنوان دموکرات یا جمهوری خواه ثبت نام کرده اند.
  • نویسنده :
  • منبع :