19 دی: یک تحلیلگر مسایل سیاسی بین‌الملل به بررسی اصلی‌ترین شرایط ایران در ابعاد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت و گفت: هر سه سطح تحلیل نشان دهنده نقش و اهمیت نظام اسلامی در ایران است؛ به گونه‌ای که این نظام صرفاً با مشروعیت مردمی می‌تواند بر چالش‌ها غلبه کند. لذا حضور مردم در انتخابات چشم‌اندازی مهم برای این تحولات و محاسبات استراتژیک منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.
نشست کرسی‌های آزاداندیشی به مناسبت گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با موضوع «نقش مشارکت مردمی در انتخابات با هدف تحکیم پایه های نظام اسلامی بر اساس مسائل جدید» به همت «مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم» و «اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر» در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد.
در این جلسه دکتر حامد روشن‌چشم ضمن تبریک دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، به بررسی اصلی‌ترین شرایط ایران در ابعاد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت، و گفت: محورهای اصلی بحث کلیدواژه‌های مشارکت، مردم، نظام اسلامی و مسائل جدید است.
وی افزود: در حوزه مسائل داخلی، توجه به چالش‌های ایجاد شده طی ۵سال اخیر به عنوان بستر اصلی نارضایتی در جامعه کنونی مطرح شده و تکانه‌های ناشی از آنها بر روی رفتار شهروندان در بزنگاه‌های سیاسی موثر واقع شده است؛ به گونه‌ای که امروزه با توجه به تمامی تاکیدات بر تمرکز اصلی روی اتحاد ملی، ما شاهد برخی از گسست‌های معنادار در بستر اجتماعی هستیم.
 تبلور اصلی این قضیه مربوط به کاهش چشمگیر نظرسنجی‌ها طی روزهای گذشته در خصوص میزان مشارکت است. از طرفی، مهمترین زمینه‌های این چالش‌ها بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، ابتدا اقتصادی و سپس رویکردهای سلبی سیاسی و رفتارهای فرهنگی متناقض هستند.
دکتر روشن چشم افزود: در حوزۀ منطقه‌ای، آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر و شروع جنگ غزه، روند جدیدی از امنیت منطقه‌ای را تصویرسازی کرده است که در آن نوعی جنگ منطقه‌ای بین جریان مقاومت و قدرت‌های جهانی صورت پذیرفته است. این جنگ با گسترش دامنۀ خود در ابعاد نظامی پیچیده، بیانگر فصل جدیدی از شکل‌پذیری جریان مقاومت است که نقش برجسته ایران را به عنوان متغیر اصلی آن ترسیم می‌کند که به اعتراف  رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا برای حفظ نظم در منطقه باید با ایران وارد مذاکره شد.
تحلیلگر مسایل سیاسی بین‌الملل در ادامه بیان داشت:  در سطح بین‌المللی آغاز جنگ دریایی سیاه بین روسیه و اوکراین مبتنی بر ایجاد شکاف میان جبهه شرق چین، روسیه، ایران و کره شمالی با هدف جلوگیری از هژمونی شرق صورت پذیرفت و هدف اصلی امریکا جلوگیری از روند رو به رشد چین و مهار روسیه بود. در این میان نیز نقش ایران بخصوص در جنگ دوم قره‌باغ و  همین‌طور شکل‌گیری کریدور عربستان به اسرائیل بسیار تعیین کننده بود.
وی افزود: هر سه سطح تحلیل نشان دهندۀ نقش و اهمیت نظام اسلامی در ایران است؛ به گونه‌ای که این نظام صرفاً با مشروعیت مردمی می‌تواند بر چالش‌ها غلبه کند. لذا حضور مردم در انتخابات چشم‌اندازی مهم برای این تحولات و محاسبات استراتژیک منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.
این استاد دانشگاه در پایان افزود: بر این مبنا، ۲سطح از رهیافت‌ها برای افزایش مشارکت به صورت بلندمدت و کوتاه مدت ارائه می‌گردد.
در چشم انداز بلندمدت:
۱.ایجاد فضای سیاسی رقابت‌پذیر براساس خواست مردم.
۲.شفاف‌سازی روندهای دارای ابهام.
۳.برخورد و برطرف کردن هرگونه نمودهای فساد و ایجاد احساس برابری.
۴.تمرکز بر روی توسعه اقتصادی و کاهش آسیب‌پذیری‌های مردم.
۵.توجه به کثرت‌گرایی در جامعه کنونی و ارائه دستورالعمل‌های رفع تبعیض.
و اما برنامه‌های کوتاه مدت:
۱.تقویت وتاکید همزمان بر روحیه ملی‌گرایی و اسلام‌گرایی.
۲.تقویت قطب‌های رقابتی.
۳. افزایش میزان مشارکت در نامزدها.
۴.تقویت روحیه‌های هیجانی با فرهنگ‌های محلی و بومی.
۵.ترسیم آینده روشن برای حضور موثر.
6.کاهش برخوردهای سلبی با آحاد مردم.
7.پذیرش گروه‌های مخالف و اپوزیسیون داخلی
را باید مدنظر قرار دهیم.
  • نویسنده :
  • منبع :