19 دی: رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: امسال بر اساس طرح الگوی کشت و لزوم استفاده از گیاهان کم‌آب‌بر در قم، گیاه تریتیکاله که جایگزینی مناسبی برای جو است، در سطح یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی استان کشت شده‌است.
محمد رضا حاجی رضا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: استفاده از گیاه تریتیکاله که در مقابل آفات و بیماری‌ها مقاومت بیشتری از جو دارد و آب کمتری نیز از آن مصرف می‌کند طی سال‌های اخیر در قم مورد توجه قرار گرفته و سطح زیر کشت این گیاه از ۵۰ هکتار در سال ۱۴۰۰ به یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ رسیده‌است.
وی با اشاره به این‌که وضعیت کنونی موضوع نشان از موفقیت کشت این گیاه در قم و استقبال خوب کشاورزان از طرح الگوی کشت و جایگزینی گیاهان جدید با گیاهان مرسوم دارد، افزود: با فعالیت‌های ترویجی گسترده میان کشاورزان تلاش داریم استفاده از گیاهانی که برای کشت در قم مناسب هستند را جایگزین گونه‌های پرآب‌بر کنیم.
وی ادامه داد: به طور کلی سازمان جهاد کشاورزی استان در دولت سیزدهم اجرای طرح الگوی کشت را به عنوان یک اولویت مهم دنبال می‌کند و در همین راستا در سال‌های آینده کشت گیاهانی همچون تریتیکاله که مقاومت بیشتری در برابر تنش‌های محیطی و کم‌آبی دارند در قم افزایش بیشتری نیز خواهد یافت.
گفتنی‌است استان قم در زمینه اجرای طرح تغییر الگوی کشت در سطح کشور پیشتاز است و در همین رابطه با پیاده‌سازی برنامه‌های آن علاوه بر کاهش مصرف آب، موضوع مهم ارتقا بهره‌وری و افزایش سطح تولید محصولات در بخش کشاورزی قم برای تامین امنیت غذایی مردم نیز دنبال می‌شود.
تریتیکاله غله‌ای جدید است که در نتیجه تلاقی ژنوم‌های گندم جنس Triticum و چاودار جنس Secale به وجود آمده‌ و در این مورد گندم به جای گیاه مادر به کار گرفته شده و دانه‌های گرده از چاودار می‌باشد. گیاه "تریتیکاله" به دلیل مقاومت بیشتر در برابر آفات، بیماری‌ها و سرما جایگزینی مناسبی برای جو است.
  • نویسنده :
  • منبع :