19 دی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی با انتقاد از عرضه گسترده مکمل‌های دارویی و غذایی در داروخانه ها گفت: احتیاجی به این همه مکمل دارویی که اغلب قاچاق و تاریخ مصرف گذشته هستند، نیست و می توان ویتامین مورد نیاز بدن را با اصلاح سبک زندگی تامین کرد.
بهرام عین اللهی روز پنجشنبه در چهارمین رویداد ملی صنعت دانش بنیان که پارک فناوری پردیس برگزار شد،‌ با اشاره به تحصیل ۱۲ هزار داروساز در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور اظهار داشت: یکی از رویکردهای وزارت بهداشت این است که دانشجویان داروسازی با صنعت و شرکت های مرتبط دارویی پیوند داشته باشند تا نتایج آن را در تولید داروهای مورد نیاز نظام سلامت شاهد باشیم.
وی از فعالیت هزار و ۴۴۴ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت خبر داد و گفت: ۴۵ درصد این شرکت‌ها در حوزه تولید دارو، واکسن و مواد موثره دارویی، ۴۰ درصد در بخش تجهیزات پزشکی و ۱۵ درصد در حوزه مکمل ها وفرآورده های غذایی و دارویی فعال هستند.
وی با طرح این پرسش که آیا جامعه ما به این میزان تولید مکمل غذایی و دارویی نیاز داریم؟ اظهار داشت: مشکل ما در سبک زندگی است که باید اصلاح شود؛ در پویش ملی سلامت که ۴۶ میلیون نفر شرکت کردند، مشخص شد که ۸۸۰ هزار نفر از فشار خون و ۴۶۰ هزار نفر از ابتلای خود به دیابت اطلاعی نداشتند و اگر بیماری آنها کنترل نشود در چند سال آینده با عوارض آن مواجه می شوند.
عین‌اللهی با بیان اینکه مشکل نظام سلامت در روستاها نیست بلکه در شهرها و ناشی از تغذیه ناسالم و کم تحرکی است، افزود: می توان بسیاری از ویتامین های مورد نیاز بدن را از طریق اصلاح تغذیه تامین کرد و احتیاجی به این همه مکمل که اغلب هم قاچاق و تاریخ مصرف گذشته هستند، نیست.
وزیر بهداشت با بیان اینکه این وزارتخانه اولویت های نظام سلامت را مشخص می کند، گفت: درمان انواع سرطان، توسعه درمان از طریق سلول های بنیادین و توسعه شتابدهنده ها در اولویت قرار دارد.
وی به وجود ۱۵ پارک علم و فناوری، ۱۱۴ مرکز رشد، ۱۴ مرکز نوآوری و یک هزار و ۴۴۴ شرکت دانش بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون پنج هزار و ۹۸ محصول سلامت محور از سوی این شرکت ها تولید شده که از این تعداد هزار و ۳۰۳ محصول مجوز غذا و دارو دریافت کرده اند و ۷۴۰ محصول تجاری سازی شده است.
عین اللهی با اشاره به فعالیت ۲۵۰۰ نخبه سلامت در کشور خاطر نشان کرد: در یکسال گذشته ۳۳۵ اختراع جدید در حوزه سلامت ثبت شده است که بسیار نوآورانه است.
  • نویسنده :
  • منبع :