19 دی: در سایه انتظارها برای حمله قریب الوقوع اشغالگران به رفح، کشتارها، حملات و محاصره بیمارستان‌ها در صد و سی و چهارمین روز جنگ غزه همچنان ادامه دارند و با توجه به فاجعه بهداشتی که نوار غزه را فرا گرفته است، تعداد شهدا و مجروحان همچنان در حال افزایش است.
وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد اشغالگران در ۲۴ ساعت گذشته مرتکب ۹ مورد کشتار در غزه شدند که ۸۳ شهید و ۱۲۵ مجروح برجای گذاشت.
طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین، تعداد شهدای غزه به ۲۸ هزار و ۸۵۸ تن و تعداد مجروحان به ۶۸ هزار و ۶۷۷ تن از هفتم اکتبر تاکنون رسیده‌است.
خبرنگار المیادین نیز گزارش داد جسد پنج تن از یک خانواده از زیر آوار منزلی در شهر غزه که توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بمباران شده بود، بیرون آورده شد. این خبرنگار همچنین گفت دست کم در بمباران منزلی در محله البرکه در الشیخ رضوان در شهر غزه نیز ۱۰ تن شهید شدند.
در ادامه این حملات جنگنده‌های اشغالگران جنوب دیرالبلح در مرکز غزه را بمباران کردند.
در ادامه تحولات میدانی در غزه منابع محلی در نوار غزه اعلام کردند که نیروهای اشغالگر یک کاروان کمک‌های بشردوستانه را که به سمت مجتمع پزشکی ناصر حرکت می‌کرد،‌ توقیف کردند. ارتش اشغالگر همچنین ۱۰۰ فلسطینی را از بیمارستان ناصر بازداشت کرد.
این منابع همچنین گزارش دادند که گلوله باران شدید و حملات توپخانه‌ای شرق شهر بیت حانون در شمال نوار غزه را هدف قرار داد.
در عین حال حملات خشونت آمیز و شدید صهیونیست‌ها به خانه‌های غیرنظامیان در مرکز شهر غزه ادامه دارد. منابع محلی از شهادت حاتم ابوجزر (۳۲ ساله) و شهادت ۲ نفر دیگر خبر دادند. در انفجار یک آپارتمان مسکونی در محله الجینه در شرق رفح نیز تعدادی دیگر مجروح شدند.
در مورد بیمارستان ناصر در جنوب غزه نیز یک روز پس از حمله ارتش رژیم صهیونیستی به این بیمارستان که شهادت پنج تن را در پی قطع برق بیمارستان در پی داشت،‌ نگرانی‌ها افزایش یافته‌است.
همچنین وزارت بهداشت در غزه تاکید کرد اشغالگران کادر درمان و آوارگان در بیمارستان ناصر را برای بازجویی فراخوانده‌اند. به گفته این وزارتخانه، نیروهای اشغالگر بعد از اینکه این مجتمع پزشکی را تبدیل به پادگان نظامی کردند حالا تعداد زیادی از کادر درمان را در داخل مجتمع بازداشت کرده‌اند.
این وزارتخانه با بیان اینکه مقامات اشغالگر پنج پرسنل درمانی و ۱۲۰ بیمار را در مجتمع قدیم ناصر بدون برق، آب، غذا و اکسیژن نگه داشته‌اند، تصریح کرد: اشغالگران از انتقال مجروحان وخیم از مجتمع به بیمارستان‌های دیگر برای نجات جانشان ممانعت می‌کنند.
یک پزشک محبوس در مجتمع پزشکی ناصر در جنوب غزه نیز گفت که بخش‌ها و راهروها «مملو از تخت‌های بیماران هستند. همه کارکنان پزشکی و بیماران در بخش‌های درمان گیر افتاده‌اند. بیشتر بیماران فرصت دریافت دارو و مراقبت های بهداشتی ندارند... ما نمی توانیم بیماران را تحت فشار قرار دهیم. ما نمی‌توانیم بین تخت‌ها حرکت کنیم،
این پزشک که به دلایل امنیتی خواست نامش فاش نشود، به سی ان ان گفت: هیچ کس نمی تواند به آی سی یو برسد... ارتش داخل آن است. همه بیماران ICU خواهند مرد.
روز جمعه، جزئیاتی از شرایط بدی که افراد باقی مانده در داخل این مرکز با آن مواجه بودند، آشکار شد.
وزارت بهداشت غزه با بیان اینکه بیمارستان ناصر بدون برق، آب، غذا و گرمایش است، گفت که دست کم پنج بیمار پس از حمله صهیونیست‌ها که باعث قطع برق مجتمع شد جان خود را از دست دادند.
در این رابطه می الکیله، وزیر بهداشت فلسطین گفت: مجتمع پزشکی ناصر و کادر پزشکی، بیماران و آوارگان باقیمانده در معرض جنایت نسل کشی مستمر توسط ارتش اشغالگر هستند که به دنبال تخریب آن و از بین بردن افراد حاضر در آن به واسطه بمباران، جابجایی، دستگیری کادر پزشکی، توقف خدمات پزشکی و قطع برق، قطع اکسیژن و مرگ بیماران است.
الکیله روز جمعه در بیانیه‌ای افزود که بیمارستان پزشکی ناصر اکنون ستون فقرات ارائه خدمات پزشکی در نوار غزه است و توقف کار آن به تمام معنا یک فاجعه است.
وی امتناع رژیم صهیونیستی از خارج کردن آوارگان از داخل مجتمع پزشکی ناصر در شهر خان یونس، در جنوب نوار غزه، از طریق کانال‌های امن را محکوم کرد و از سازمان ملل و نهادهای بهداشتی بین‌المللی خواست تا مداخله کنند و تلاش بیشتری برای حفاظت از صدها غیرنظامی فلسطینی،‌ بیماران و کادر پزشکی انجام دهند. 
وزیر بهداشت تاکید کرد که وضعیت مجتمع پزشکی ناصر خطرناک و فاجعه‌بار است، زیرا نیروهای اشغالگر با نقض تمام هنجارها و قوانین بین‌المللی انسانی، بخش زایمان و جراحی را تخلیه و بیماران را تحت بمباران و تهدید مستقیم اسلحه به ساختمان قدیمی ناصر منتقل کردند.
وی تصریح کرد: بر اثر محاصره مجتمع، بیماران این بیمارستان اعم از کودکان، زنان و سالمندان هر لحظه در معرض خطر مرگ قرار دارند، چرا که تاکنون پنج نفر از بیماران در داخل بیمارستان به دلیل توقف دستگاه اکسیژن در نتیجه قطع برق کل ساختمان به شهادت رسیدند.
الکیله تاکید کرد که تجاوز، وحشی گری و جنگ نابودگرانه ارتش اشغالگر علیه غیرنظامیان، بیماران، موسسات، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در غزه و کرانه باختری از جمله بیت المقدس، نقض آشکار حقوق بشردوستانه بین‌المللی و قوانین بین‌المللی است.
وی مجدداً از سازمان‌های بین‌المللی بهداشت، سازمان جهانی بهداشت، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و همه سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه درخواست فوری برای حفاظت از کادر پزشکی، بیماران و افراد آواره در مجتمع پزشکی ناصر را مطرح کرد و خواستار فشار بر ارتش اشغالگر برای جلوگیری از جنایت علیه مجتمع پزشکی ناصر و کسانی شد که در آن هستند.
همچنین دفتر رسانه‌ای دولتی غزه گزارش داد که رژیم صهیونیستی از ابتدای تجاوز تاکنون ۲۵۰۳ کشتار انجام داده است که منجر به ۳۵ هزار و ۷۷۵ شهید و مفقود شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :