19 دی: مدیرعامل سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به بهسازی و زیباسازی ۶ کیلومتر از بافت تاریخی،گفت: این اقدام در بهبود ظرفیت‌های گردشگری و افزایش ماندگاری زائران در قم موثر است.
علی رضا خاکی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: بهسازی بافت تاریخی قم بر اساس توسعه درون‌زای این مناطق در حال انجام است تا اصالت و هویت محلات هدف حفظ شود.
وی عنوان کرد: بافت تاریخی قم در هسته مرکزی شهر واقع و شامل ۱۰ محله اصلی می‌شود که از دوره قاجاریه شکل‌گرفته‌اند؛ محله‌های گذرخان، اسحاقیه، الوندیه، عشقعلی، مسجد جامع، چهارمردان و باغ پنبه، سیدان و گذر ننه عباس از مهم‌ترین این محلات هستند.
وی مساحت بافت تاریخی قم ۲۲۰ هکتار است برآورد کرد و گفت: بافت تاریخی از مهم‌ترین نقاط هدف در بازآفرینی شهری قم در کنار بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی است.
مدیرعامل سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین اهداف مجموعه شهری قم در بهسازی بافت تاریخی قم، ایجاد بسترهای لازم برای توسعه گردشگری چندمنظوره در قم و افزایش جاذبه‌های تاریخی در بین زائران و گردشگران است که می‌تواند در نهایت به افزایش ماندگاری مسافران ورودی به قم منتهی شود.
خاکی عنوان کرد: محله‌های گذرخان، اسحاقیه، الوندیه، عشقعلی، مسجد جامع، چهارمردان و باغ پنبه، سیدان و گذر ننه عباس از محلاتی هستند که بهسازی آنها علاوه بر حفظ بافت سنتی معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی می‌تواند در تبدیل آنها به یک الگوی مطلوب در طرح‌های شهرسازی جدید بر مبنای سبک زندگی اسلامی تبدیل شود.
وی عنوان کرد: ساماندهی پیرامون بقعه سلطان محمد شریف، یکی از امام‌زادگان مهم درون بافت تاریخی که در راستای تکمیل گذر قلعه، ساماندهی میدان شهید مطهری و تکمیل بازسازی میدان کهنه و بهسازی مسجد جامع که تا میدان کهنه از مهم‌ترین طرح‌های در دست اقدام شهرداری در بهسازی بخشی از بافت تاریخی قم است.
بازار کهنه قم با عمر بیش از ۶۰۰سال که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد، کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری و منبت‌کاری را در خود جای داده است. این بازار در اواخر سال ۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید و در راسته‌های بازار کهنه قم سراها، تیمچه‌ها، چهارسوق و چند مسجد قرار دارد.
مسجد جامع قم را در قرن سوم هجری یکی از علما و محدثین قم به نام " ابوالصدیم حسین بن علی بن آدم اشعری" بنا کرد.
مدیرعامل سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: همچنین پیاده‌راه‌سازی در چهار ضلع حرم مطهر و آرام‌سازی ترافیکی نیز از طرح‌هایی است که در راستای ساماندهی بافت تاریخی قم انجام‌یافته است.
  • نویسنده :
  • منبع :