19 دی: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: این استان ۵۷ اثر میراث ناملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران دارد که در بین آنها ۹ غذای ثبت شده نیز موجود است.
علیرضا ارجمندی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر استان سالی یکبار اجازه ارائه پرونده‌های پیشنهادی استان خود و دفاع از آن پرونده‌ها را در کمیته ملی ثبت میراث ناملموس که در وزارت خانه میراث فرهنگی تشکیل می‌شود را دارد.
وی ادامه داد: نوبت شرکت استان قم در آن کمیته در پایان بهمن ماه امسال بوده که نتایج آن پس از اعلام نظر کمیته و تاییدیه وزارت خانه متعاقبا اعلام خواهد شد.
ارجمندی یادآور شد: نحوه طبخ آبگوشت قنبید، نحوه طبخ قنبید پلو و نحوه پخت غذای سنگک از جمله مهم‌ترین غذاهای ثبت شده استان قم در فهرست میراث ناملموس کشور است.
وی افزود: آبگوشت قنبید از غذاهای بومی و سنتی استان قم بوده و سابقه بسیار طولانی دارد و قدیمی‌ترین سندی که تاکنون یافت شده و در آن به این غذا اشاره گردید مربوط به دوره قاجار است که این غذا در بین قمی‌ها معمول بوده‌است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم ابراز داشت: قنبید پلو نیز از غذاهای بومی و سنتی استان است که نحوه پخت آن سابقه بسیار طولانی دارد و از آنجایی که غذاهای سنتی جزیی از فرهنگ هر ملت می‌باشد طبخ و عرضه این غذاهای سنتی می‌تواند باعث جلب و جذب گردشگران را فراهم کند.
ارجمندی با بیان اینکه نحوه پخت غذای سنگک نیز ازجمله پرونده‌هایی بوده که در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده است افزود: غذای سنگک را نباید با نان سنگک اشتباه گرفت اما این خوراکی نیز مانند نان سنگک در صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه خوراکی سنگک از حبوباتی بنام بلبلی یا سنگک تهیه می‌شود گفت: سنگک تقریباً شبیه عدسی است و تنها خوراکی می‌باشد که پخت آن با مشقت‌های فراوان فقط در قم انجام می شود و در کل کشور بی نظیر است.
  • نویسنده :
  • منبع :