19 دی: مدیرعامل سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گفت: این شرکت هیچ برنامه‌ای برای توسعه ناوگان خود از طریق چین ندارد.
"شمس الدین فرزادی‌پور" در پاسخ به خبرنگار ایرنا افزود: امروز صنعت هوایی در جهان به اندازه‌ای رشد و توسعه پیدا کرده که بویینگ، ایرباس، هواپیمای چینی و غیر چینی مطرح نیست.
وی گفت: استانداردهایی در صنعت هوانوردی وجود دارد که هر وسیله‌ای که در ناوگان هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید این استانداردها را دریافت کند.
فرزادی‌پور تاکید کرد: امروز ملاک، کیفیت محصول مطابق با استانداردهای جهانی است و اگر هواپیماهای چینی نیز بتوانند این استانداردها را دریافت کنند از آنها استفاده خواهیم کرد.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: فعلاً چین هیچ تمایلی برای فروش هواپیماهای خود ندارد، بلکه یک بازه زمانی را در نظر گرفته که از محصولات خود در خطوط داخلی استفاده و ایرادات را برطرف کند و پس از آن صادرات را در دستور کار قرار خواهد داد.
وی همچنین در خصوص انجام داخی‌سازی در صنعت هوایی کشور، تاکید کرد: در هر اندازه‌ای از اقدامات که منجر به بهبود وضعیت تولیدات داخلی شود، استقبال خواهیم کرد.
مدیرعامل هما یادآور شد: امروز گرچه هواپیمایی همچون اف ۱۴ را ساخت آمریکا می‌دانیم، اما همه اجزا و قطعات آن در این کشور ساخته نمی‌شود و به طور کلی هر کشوری که بدنه هواپیمایی را بسازد به نام آن کشور ثبت خواهد شد.
فرزادی‌پور اظهار داشت: امروز برخی ریزقطعات هواپیمایی تا ۱۰۰ درصد در داخل ساخته می‌شود، در عین حال تلاش برای استفاده از تولیدات داخلی داریم و در همه موارد باید موضوع صرفه به مقیاس را در نظر داشت.
  • نویسنده :
  • منبع :