19 دی: فرماندار قم رقابت ۲۸۱ نامزد در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم را مورد توجه قرار داد و گفت: تعداد نامزدهایی که در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی برای کسب سه کرسی نمایندگی رقابت می‌کنند، ۳.۶ برابر بیشتر از دوره قبل است.
عباس ذاکریان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به همراه ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در یازدهم اسفندماه جاری اظهار داشت: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در ابتدای مردادماه امسال مورد بازنگری قرار گرفت، و تغییرهایی در آن اعمال شد.
وی در ادامه با ذکر این نکته که این انتخابات را بر اساس قانون جدید برگزار خواهیم کرد یادآور شد: یکی از تغییرهای صورت گرفته در این انتخابات، ۲ مرحله‌ای شدن ثبت‌نام داوطلبان است، ما این مراحل را پشت سرگذاشته‌ایم، و در پایان مردادماه نیز بحث پیش‌ ثبت‌نام را داشتیم.
ذاکریان در ادامه با بیان اینکه حدود ۸۶۶ نفر از حوزه‌ انتخابیه قم، کهک و جعفرآباد برای انتخابات مجلس شوراس اسلامی ثبت‌نام کردند اظهار کرد: طبق قانون، فقط افرادی می‌توانند ثبت‌نام خود را نهایی کنند، که پیش ثبت‌نام را انجام، و مدارک‌شان را نیز بارگذاری کرده بودند.
فرماندار قم با بیان این مطلب که ۴۰۱ نفر ثبت خود را نهایی کردند اضافه کرد: در دوره قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی که یازدهمین دوره بود، ۲۰۱ نفر ثبت نام کرده بودند.
وی با اشاره به اینکه تعداد ثبت‌نام کنندگان نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم نسبت به دوره قبل ۲ برابر افزایش یافته است ابراز امیدواری کرد: مشارکت و رقابت بالاتر و بهتری را در این دوره از انتخابات شاهد باشیم.
وی با یادآوری اینکه بلافاصله پس از ثبت‌نام، هیات‌های اجرایی مطابق آنچه که در قانون آمده، شکل گرفتند گفت: این هیات‌ها شروع به بررسی صلاحیت داوطلبان نموده، و هشت تَن از آنان که منتخب مردم هستند، صلاحیت‌ها را ظرف ۲ هفته رسیدگی، و نتایج را به اطلاع هیات نظارت و شورای نگهبان رساندند.
فرماندار قم همچنین خاطرنشان کرد: هیات‌ نظارت استان ۵۰ روز و شورای نگهبان نیز یک ماه فرصت داشتند تا صلاحیت‌ها را بررسی کنند، مهلتی برای اعتراض نامزدهایی که صلاحیت‌ آنها رد و یا احراز نشده بود نیز پیش بینی شد.
وی بیان کرد: در نهایت و پس از تایید صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، ۲۷۴ نفر به عرصه رقابت وارد شدند.
ذاکریان همچنین یادآور شد: علاوه بر این افراد، تعدادی دیگری نیز از دیگر حوزه‌های انتخابیه، به قم انتقال یافتند، و در مجموع، ۲۸۱ نفر در این انتخابات از حوزه انتخابیه قم به رقابت خواهند پرداخت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، کل افرادی که در نهایت وارد عرصه انتخابات شدند، ۱۲۰ نفر بود ولی این دوره ۳.۶ برابر بیشتر از دوره قبل برای سه کرسی مجلس شورای اسلامی رقابت می‌کنند.
فرماندار قم در بخش دیگری از سخنان خود سلامت، رقابت، امنیت و مشارکت را به عنوان چهار راهبرد مهم انتخاباتی مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: وزارت کشور، فرمانداری‌ها و شورای نگهبان متولیان سلامت انتخابات هستند و در این عرصه همه تلاش را خواهند کرد تا با رقابت بالا و در کمال صحت برگزار شود.
وی با یادآوری اینکه آرای مردم جز حق‌الناس است تصریح کرد: همه عوامل و دست‌اندرکاران انتخابات، اعم از نظارت و بازرسی دست به دست هم داده‌اند از آرای مردم صیانت کنند تا هر چه خواست و اراده ملت است، تحقق یابد.
فرماندار قم همچنین با اشاره به دیگر تغییرهای صورت گرفته در نحوه برگزاری این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: تا دوره قبل، اخذ رای فقط از طریق شناسنامه بود، اما این دوره به‌واسطه تغییری که در قانون رخ داده، مردم می‌توانند با پنج مدرک هویتی شامل شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه و کارت پایان خدمت پای صندوق‌ها بروند.
ذوی در بخش دیگری از سخنان، موضوع بند ۱۲ سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر این اساس، در جهت حداکثر سازی شفافیت، سرعت و سلامت در اخذ و شمارش آرا و اعلام نتایج باید از فن‌آوری‌های نوین استفاده شود.
وی ادامه داد: بر پایه همین اصل ابلاغیه رهبری، در قانون پیش‌بینی شده که باید انتخابات در یک هشتم از حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور به صورت تمام الکترونیکی باشد.
فرماندار قم با بیان اینکه، انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستای سال ۱۴۰۰ در قم به صورت الکترونیک برگزار شد گفت: با توجه به وجود این سابقه در قم، همچنین کامل بودن زیرساخت‌های فن‌آوری‌های اطلاعات در این استان، یکی از چهار حوزه انتخابیه کشور برای الکترونیکی برگزار کردن انتخابات، قم می‌باشد.
وی در ادامه بیان کرد: در این دوره، همه فرآیند انتخابات در چهار حوزه انتخابیه قم، آبادان، رشت و ملایر به صورت الکترونیک است.
دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :