19 دی: وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها باید دست از ریاکاری بردارند، آنها نمی‌توانند از یک طرف از کاهش شدت جنگ بگویند و از طرف دیگر خواستار امنیت در دریای سرخ و دیگر مناطق مهم و حساس منطقه غرب آسیا باشند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با وزیر امور خارجه مصر در جمع خبرنگاران، درباره اهداف دنبال شده در سفر خود به ژنو، اظهار داشت: در گفت‌وگوهای به عمل آمده در جریان سفر دو روزه به ژنو فرصت شد تا در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور پیدا کنیم و هم نسبت به آنچه که در خصوص پرونده سیاسی‌شده حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح است، مواضع تهران را تبیین کنیم و نقض فاحش و گسترده و نسل‌کشی در غزه را تبیین کنیم.
وی با بیان اینکه در عین حال با استفاده از این فرصت در کنفرانس خلع سلاح هم حضور پیدا کردیم، افزود: نشست دیگری نیز با هدف رسیدگی به تحولات در فلسطین برگزار شد.
امیرعبداللهیان ادامه داد: در حاشیه این برنامه‌های چندجانبه و بین‌المللی فرصتی شده تا با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای آسیایی، اسلامی، عربی و اروپایی گفت‌وگو داشته باشم، طبعا پیگیری مناسبات دوجانبه از جمله توافقاتی که در جریان دیدارها و تماس‌های جناب آقای دکتر رئیسی با سران کشورها مقابل در حدود ۲.۵ سال گذشته انجام شده بود مورد پیگیری قرار گرفت.
وزیر امور خارجه گفت: دیدار با رئیس صلیب سرخ جهانی و دبیرکل سازمان ملل هم از جمله دیگر برنامه‌های این سفر بود.
وی با بیان اینکه ما تلاش کردیم تا با استفاده از فرصت سفر نسبت به ضرورت توجه به امنیت پایدار در منطقه تمرکز داشته باشیم، اظهار داشت: چراکه امنیت امروز مسئله بسیار مهمی است که در سایه امنیت پایدار است که ما می‌توانیم توسعه پایدار اقتصادی و یک تجارت بین‌المللی قوی‌تر و نیرومندتری را داشته باشیم.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: از این منظر معتقدیم توقف جنایات رژیم صهیونیستی و توقف نسل‌کشی علیه غزه می‌تواند تأثیر و پیامد مثبت بر امنیت و آرامش در منطقه داشته باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور ادامه داد: به صراحت در مواضعمان اعلام کردیم که آمریکایی‌ها باید دست از ریاکاری بردارند، آنها نمی‌توانند از یک طرف از کاهش شدت جنگ بگویند، کاهش شدت جنگ یعنی تشویق نتانیاهو به تداوم نسل کشی و از طرف دیگر خواستار امنیت در دریای سرخ و دیگر مناطق مهم و حساس منطقه غرب آسیا باشند.
وی در پایان تاکید کرد که امنیت مقوله‌ای به هم پیوسته است و قابل تفکیک نیست.
امیر عبداللهیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره جزئیات دیدارش با وزیر امور خارجه مصر، گفت: در این دیدار توافق شد گام‌های عملی در مسیر بازگشت روابط دو کشور را به حالت طبیعی را داشته باشیم.
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه گفت‌وگوهای مفصلی را در خصوص چگونگی اجرای اراده، نیت و دستورالعمل روسای دو کشور داشتیم، ادامه داد: امور در مسیر خوبی در حال پیشرفت است امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم گام‌های رو به جلویی را در عمل برداریم.
وی تاکید کرد: در خصوص چگونگی ارسال کمک‌های ایران و توجه ویژه به مسائل انسانی در غزه و راه‌حل سیاسی جنگ و نسل‌کُشی کنونی در فلسطین با همتای مصری گفت‌وگوهای مهمی داشتیم.
  • نویسنده :
  • منبع :