19 دی: سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در پاسخ به پرسشی درباره امکان تحقق درخواست‌های دانشجویان ایرانی برای لغو کامل روادید اتباع دو کشور در سفرهای متقابل گفت: مقامات عالی کشور ما در سطوح مختلف،‌ این پیشنهاد را به همتایان روس خود مطرح کرده‌اند و ما منتظر پاسخ مسکو در این باره هستیم.
کاظم جلالی در گفت و گو با ایرنا افزود: موضوع لغو روادید در سفرهای متقابل شهروندان ایران و روسیه، سوالی است که بسیاری از شهروندان به ویژه دانشجویان عزیز در دیدارهای حضوری و فضای مجازی از ما می‌پرسند.
وی ادامه داد: بارها اعلام کرده‌ام که جمهوری اسلامی ایران آمادگی لغو روادید به شکل کلی با فدراسیون روسیه را دارد، منتها تحقق این امر در گروی موافقت طرفین است، ۵۰ درصد قضیه به نظر ما بستگی دارد و ۵۰ درصد دیگر به نظر روس‌ها.
سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: مقامات عالی ایران در ملاقات‌های خود در سطوح مختلف با مقامات کشورهای روسیه، پیشنهاد لغو کلی روادید را طرح کرده اند و من هم در جلسات با مسئولان روسی، این موضوع را مطرح کرده‌ام.
جلالی با بیان اینکه منتظر پاسخ دولت روسیه در این ارتباط هستیم، اظهار داشت: دوستان روس ما می‌گویند در حال بررسی هستیم و تاکنون پاسخی نداده‌اند تا اینکه پس از آن بتوانیم توافقی داشته باشیم و آن توافق بتواند عملیاتی شود.
بنا بر اعلام رایزن علمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، هم اینک حدود هفت هزار و چهارصد نفر دانشجوی ایرانی در دانشگاه های روسیه در حال تحصیل هستند که حدود ۳۰۰ نفر در رشته های غیرپزشکی و بیش از هفت هزار و یکصد نفر در رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی مشغول تحصیل هستند؛ علاوه بر این، تعدادی نیز با شرکت در دوره پادفک (آموزش زبان روسی) دانشگاه های روسیه در حال آموختن این زبان هستند.
پیش از این، ایران و روسیه تفاهم‌نامه خود را در زمینه لغو روادید سفرهای گروهی اجرایی کرده‌اند اما سفرهای انفرادی شهروندان دو کشور هنوز نیازمند اخذ روادید است.
  • نویسنده :
  • منبع :